New York, Gravesend Bay, donderdag 17 september 1942 17-09-1942
New York - Liverpool
Deklast sjorren
Donderdag 17 september 1942 Om tien minuten voor vier ’s ochtends anker op en vertrokken we in een konvooi van vijftig schepen. Escorte: een Noorse destroyer, drie korvetten en een gewapende trawler. Er waren geregeld vliegtuigen te zien en soms een blimp. Mooi kalm warm weer, vlakke zee, heiige kim. Barometer 1019 millibar, temperatuur lucht 25 graden, zeewater 22 graden. Vanavond na acht uur af en toe dikke mist.
Vrijdag 18 september 1942 Op de hondenwacht tot half twee dikke mist zodat we onze grote booglamp achteruit hadden branden en, als leider, af en toe onze nummer bliezen op de fluit. Afgelopen etmaal liepen we 203 mijl. We gingen eerst ongeveer om de oost en om vijf uur vanmiddag ongeveer om de noordoost waardoor we met de zuidoostelijke deining die er liep aardig begonnen te slingeren. We moesten de spanschroeven waarmee de halftracks op de luiken waren gesjord stevig aandraaien omdat er in de wagens die dwarsscheeps op het luik stonden beweging kwam. We zijn vandaag per lampsein van de commodore light-repeating ship geworden. Als kolomleider waren we al een sound-repeating ship.
Oorlogsnieuws Er zijn bommen van vier ton op Düsseldorf en Karlsruhe gegooid en honderdduizend brandbommen. Prachtig!
Vandaag geen vliegtuigen in de nabijheid. Het is wel een tegenvaller dat we geen commodoreschip zijn, maar aan de andere kant scheelt het voor mij persoonlijk heel wat werk. Commodore Goldsmith zei eergisteren op de Conference tegen de kapitein: als ik geweten had dat de Waterland ook mee ging, was ik daarop gegaan. Maar ze hadden het hem niet gezegd en de Admiralty-vertegenwoordiger zei tegen onze kapitein dat de commodore op een Brits schip moest. Terwijl we nota bene uit Engeland zelf vandaan wel commodoreschip werden.
Ik ga nu in pyjama naar bed, dat waag ik nog maar. Gekleed op de bank slapen is erg vermoeiend. Weer een verandering: de konvooien gaan nu rechtstreeks van New York naar Engeland en dus niet via het Cape Cod Kanaal.
Donderdag 17 Sept. ’42. 3.50 v.m.: anker op, en vertrokken in convooi; ± 50 schepen; escorte: 1 Noorsche destroyer, 3 korvetten, 1 gewapende trawler. Wij zijn nr. 61, de Commodore is 81. Geregeld vliegtuigen bij ons, soms een “blimp”. Mooi kalm warm 579 weer, vlakke zee, heiige kim. MD.: barometer 1019 mb. temperatuur lucht 25° C., zeewater 22° C. Vanavond na 20 uur af en toe dikke mist.
Vrijdag 18 September 1942. Op de hondewacht tot half twee dik van mist zoodat wij onze groote booglamp achteruit hadden branden, en onze nummers bliezen op de fluit af en toe, als leider zijnde. Afgeloopen etmaal was 203 mijl, we gingen eerst ongeveer om de Oost, en te 17 uur ongeveer om de NoordOost, waardoor wij met de ZOe deining die er liep, aardig begonnen te slingeren, zoodat we de spanschroeven waarmede de “halftracks” op de luiken gesjord waren, stevig moesten aandraaien, daar er beweging kwam in díe wagens die dwarsscheeps op het luik stonden. Wij zijn vandaag per lampsein van de Commodore “light-repeating-ship” geworden (vgl. bl. 499); als kolom-leider waren wij reeds een “sound-repeating ship”.-
580 --- Oorlogsnieuws: Er zijn bommen van 4 ton op Dusseldorf en Karlsruhe geworpen en 100.000 brandbommen! --- Prachtig!! ---
Vandaag geen vliegtuigen bij ons; het is wel een tegenvaller dat wij geen Commodore zijn, doch aan de andere kant scheelt het voor mij persoonlijk heel wat werk. De Commodore Goldsmith zei eergisteren op de “Conference” tegen de kapitein: “als ik geweten had dat de “Waterland” ook mee ging, was ik daarop gegaan”. Doch ze hadden het hem niet gezegd; en de Admiralty-vertegenwoordiger zei tegen onze kapitein dat de commodore op een Britsch schip moest! Terwijl wij nota bene uit Engeland zelf vandaan wél commodore-schip werden! De oude Commodore had zeer prettig bij ons gevaren, zei hij.-
Ik ga nu in pyama te bed, dat waag ik nog maar; gekleed op de bank slapen is erg vermoeiend.
581 Weer een verandering dat de convooien nu rechtstreeks van New York naar Engeland gaan, dus niet via het Cape Cod Kanaal. [1] Er gaan nu ook convooien van New York om de Zuid, en er komen er ook van de Zuid: b.v. Sjoerd kwam met een convooi dat bij Trinidad in de buurt samengesteld was, doch dit is pas eenige maanden aan de gang; vroeger voeren daar de schepen alléén.
[1] En niet naar Halifax.