Londen, vrijdag 14 april 1944 14-04-1944
Luchtalarm
Vrijdag 14 april 1944 De afgelopen nacht was er luchtalarm. Er kwamen vliegtuigen over en het afweergeschut kwam in actie. Vandaag de gewone bedrijvigheid aan boord maar gelukkig alleen maar van acht uur vanochtend tot vijf uur vanmiddag. Een brief geschreven naar tweede officier Mul in Alloa, Schotland.
Zaterdag 15 april 1944 Er werd van acht uur ’s ochtends tot het middaguur gewerkt. Daarna een rustige dag verder. Ik heb een brief aan Marie geschreven. De tweede stuurman van deze boot, Stegman, is van de boot af: gaat naar school voor zijn tweede rang. Er zijn twee aflossers aan boord, allebei tweede stuurlui. Het zijn De Leuw van Van Nievelt Goudriaan en Duinker van de VNS.
Zondag 16 april 1944 Vandaag een trieste, regenachtige dag. Er werd van acht uur vanmorgen tot vijf vanmiddag gelost. Paulus, een voormalig stuurman, kwam even kijken. Hij is hier al een paar jaar op kantoor bij Muller. Dat lossen gaat hier nog ouderwets. En de wc' s aan boord mogen niet worden gebruikt. Je moet er voor aan wal gaan.
Maandag 17 april 1944 Bedekte lucht. Een vrij kalme dag aan boord.
Dinsdag 18 april 1944 Mooi weer, heldere lucht. Vrij rustig aan boord. Kapitein Dekker kwam nog langs. Een brief aan Van den Berkhof in Liverpool geschreven en een brief van Marie ontvangen. Ik heb de stabiliteit van de Eemland uitgerekend.
Vrijdag 14 April 1944. De afgeloopen nacht luchtalarm, vliegtuigen over, en het afweergeschut in actie. Vandaag de gewone bedrijvigheid aan boord, doch gelukkig alleen maar van 8 uur-17 uur. Brief geschreven naar 2e off. Mul (in Alloa, Schotland).
Zaterdag 15 April ’44. Van 8 uur-12 uur is gewerkt, daarna rustige dag verder. Heb brief aan Marie geschreven. De 2e stuurman van deze boot, J. Stegman, is juist van de boot af gegaan, hij gaat naar school voor zijn 2e rang (zie bldz. 1477). Er zijn 2 aflossers hier aan boord, beiden 2e stuurlui, de Leuw en Duinker (van van Nievelt Goudriaan, en van de V.N.S.).-
Zondag 16 April ’44. Vandaag een triestige regenachtige dag, er werd gelost van 8 uur-17 uur. Paulus [1] kwam nog even kijken, hij is al eenige jaren hier op kantoor bij 1353 Wm. H. Muller. Dat lossen gaat hier nog ouderwetsch. En de W.C.’s aan boord mogen ook niet gebruikt worden, je moet aan de wal gaan ervoor.
Maandag 17 April ’44. Bedekte lucht, een vrij kalme dag aan boord.
Dinsdag 18 April ’44. Mooi weer, heldere lucht. Vrij rustig aan boord, kapitein Dekker kwam nog. Brief aan Berkhof, Liverpool geschreven. Brief van Marie ontvangen. Stabiliteit van de “Eemland” uitgerekend.
[1] Een gewezen stuurman.