Londen, zondag 30 april 1944 30-04-1944
Invasiebarges
Zondag 30 april 1944 Vanochtend een goed ontbijt gehad in het hotel. Daar zag ik nog onze passagier, kapitein Bloemink, die als SD' er - Speciale Dienst - naar de marine gaat. Toen met bus 47 terug naar boord. Vanmiddag administratie gedaan en vanavond een brief gepost naar kapitein Guttig in Liverpool en naar de Shipping in London om mijn spullen die in Liverpool staan te verzekeren. Ik was er gisterochtend nog even voor bij de Shipping in Bishopgate langs geweest en ze wilden hierover een brief hebben. Een prachtige, zonnige dag vandaag. Ik ben met Van Megen even naar de brievenbus gewandeld om de brieven te posten.
Er liggen veel kleine invasiebarges - gemerkt PBR no - in de dokken. Ook bouwen ze hier grote, van cement gemaakte, gevaartes met een platform en kanon erop. Misschien een soort drijvende kademuren waarop later misschien een kraan gezet kan worden?
Maandag 1 mei 1944 Prachtig weer. Het is rustig aan boord, alleen reparaties. Vanavond met tweede machinist Bakker een glaasje bier wezen kopen vlak buiten de dokpoort.
Dinsdag 2 mei 1944 Goed weer. Veel wind. Vrij druk vandaag. De advocaat van de KHL kwam vandaag langs voor een verklaring over het op 26 april gekraakte motorvlet. Ook had hij vragen over de aanvaring van de Waterland met de Samchess.
We hebben hier een goed leven. Rustige avonden, maar wel steeds tamelijk eentonig.
Zondag 30 April 1944. Vanochtend een goed ontbijt in het hotel, waar ik nog onze passagier zag, kapitein Bloemink (bl. 1332), die naar de Marine gaat, als “SD” (speciale dienst); daarna met bus 47 terug naar boord. Vanmiddag administratie gedaan, vanavond brief gepost naar kapitein Guttig te Liverpool en naar de Shipping te London om mijn goed dat in Liverpool staat, te verzekeren (ik was gisterochtend nog even bij de Shipping in de Bishopgate aangeloopen hierover, en ze moesten een brief hebben). Een prachtige zonnige dag vandaag, met van Megen even naar de 1362 brievenbus gewandeld om de brieven te posten.
Er liggen veel kleine invasiebarges (gemerkt PBR no -) in de dokken, en ook zijn ze hier bezig van cement groote gevaartes te bouwen, misschien een soort drijvende kademuren, met een platform met kanon erop; op dit platform kan later misschien een kraan gezet worden?- [1]
Maandag 1 Mei 1944. Prachtig weer; het is rustig aan boord, alleen reparaties. Vanavond met 2e machinist Bakker een glaasje bier wezen koopen vlak buiten de dokpoort.
Dinsdag 2 Mei ’44. Goed weer. Veel wind. Vrij druk vandaag. De advocaat der KHL kwam vandaag voor een verklaring over ’t op 26 April gekraakte motorvletje 1363 (bl. 1357), en vroeg tevens over de aandrijving “Waterland”-“Samchess”. (bldz. 1299).
Wij hebben hier een goed leven, rustige avonden, doch tamelijk eentonig steeds aan boord.
[1] Dit zijn de kademuren van de havens die gebruikt werden bij de Normandië-invasie (zie bl. 1388).