Pentland Firth, zondag 23 juli 1944 23-07-1944
Methil - Loch Euve
De Pentland Firth
Zondag 23 juli 1944 Goed weer. Vanochtend gebaad. Brief naar Marie geschreven: ze is morgen jarig. Kapitein Van den Berkhof neemt die brief mee als hij vanmiddag naar de conferentie gaat. We gingen om 19.12 uur anker op en stoomden in konvooi, nummer EN 12, met een vaart van 8½ mijl, naar Loch Ewe. Dit is meer een zogenaamd kustkonvooi. We waren nummer N 13 U, het tweede schip in de rechtse kolom. We gaan in twee kolommen met in totaal zestien schepen.
Eigenaardig hier aan boord. Alles gaat elektrisch, ook het ankerspil en de winches. Dat maakt geen lawaai, zoals met die stoommachines. Ook heb ik een flinke hut met warm en koud stromend water. Kapitein V.d. Berkhof is 50 jaar oud, ik 42, de tweede officier Wildschut 26, de derde Rijke is 35 en de vierde V.d. Baan is 22 jaar oud. Eerst weer even vreemd dat varen na zo’n tijd, sinds 6 april, aan de wal te zijn geweest. Ik loop hier nu met de vierde officier de wacht van vier uur-acht uur ’s middags en ’s nachts. Op de Waterland liep ik van middernacht-vier uur en vanaf het middaguur tot vier uur.
Maandag 24 juli 1944 Goed weer. Vanochtend om vier uur op wacht. Het werd al snel licht. We voeren nu in vier kolommen met in totaal vijftien schepen. De Singkep van de Stoomvaart Maatschappij Nederland lag achter ons. We waren nu het eerste schip van de kolom rechtsbuiten. We hadden twee trawlers als escorte. Je vaart hier langs boeien. Er ligt een mijnenveld buiten de kust en het beboeide kanaal is net daarbinnen. De commodore van dit konvooi is de kapitein van een Engelse boot. In de verte zagen we de bergachtige Schotse kust.
Middagbestek: 58° N.B. 2° 12’ W.L., wind noord 2, barometer 1019,8, lucht 12,5° C. Vanaf Methil 147 mijl afgelegd. Heb vanochtend een kijkje genomen in de machinekamer. Dat ziet er heel anders uit dan op stoomschepen. Ook de stuurmachine is anders: elektrisch, met oliedruk. Vanmiddag op mijn wacht, tussen ongeveer vijf en zes uur, passeerden we in twee kolommen de Pentland Firth, met mooi kalm weer en een sterke stroom mee.
We zagen nog een grote kruiser met een brede schoorsteen, daarna twee jagers met een onderzeeër en later nog vier grote jagers en wat kleinere hulpschepen. Je bent hier namelijk dicht bij Scapa Flow - Kirkwall - een grote vlootbasis. Daar heeft indertijd de beroemde Duitse onderzeebootkapitein Prien, nu allang dood, het Britse slagschip Royal Oak getorpedeerd en tot zinken gebracht. Met de Eemland ben ik ongeveer in september 1940 ook door de Pentland Firth gevaren. Vanmiddag geslapen.
Oorlogsnieuws De Russen hebben Lublin veroverd. Grodno was al een tijdje geleden gevallen. De laatste maand hebben de Russen de Duitsers zware verliezen toegebracht: 380 duizend doden, 150 duizend krijgsgevangenen, 2400 tanks, 8000 kanonnen, ruim 50 duizend motorvoertuigen en zo’n 600 vliegtuigen. In Italië zijn Leghorn - Livorno - en Ancona al een tijd in onze handen. In Normandië zijn de geallieerden na een pauze weer tot de aanval overgegaan. Het bombardement op Duitsland gaat onverminderd door. Deze keer was Stuttgart het doelwit.
Zondag 23 Juli ’44. Goed weer. Vanochtend gebaad. Brief naar Marie geschreven; zij 1447 is morgen jarig; de kapitein B. v.d. Berkhof neemt die brief mee als hij vanmiddag naar de Conferentie gaat. Gingen te 19.12 uur anker op en stoomden in convooi (nr. “EN 12”) (8½ mijl) waarin wij nr. “N 13 U” waren, wij gaan in 2 kolommen, met totaal 16 schepen, naar Loch Ewe; wij zijn het 2e schip in de rechtse kolom. [1]
Eigenaardig hier alles electrisch, ook het ankerspil en de winches, dat maakt geen leven zooals met die stoommachines. Ook heb ik een flinke hut met warm en koud stroomend water. De kapitein B. v.d. Berkhof is 50 jaar oud, ik 42, de 2e off. J. Wildschut 26, de 3e off. A. Rijke 35 en de 4e A. v.d. Baan 22 jaar. 1448 Eerst weer even vreemd dat varen, na zoo’n tijd aan de wal geweest te zijn (sinds 6 April). Ik loop hier nu met de 4e off. de wacht van 4 uur-8 uur v.m. en n.m. [2]
Maandag 24 Juli 1944. Goed weer. Vanochtend 4 uur op wacht, het begon al spoedig te dagen; we voeren in 4 kolommen, totaal 15 schepen; de “Singkep” van de Stoomvaart Maatschappij Nederland voer achter ons; wij waren het 1e schip van de rechts-buitenkolom; er waren 2 trawlers als escorte. Je vaart hier langs boeien; er ligt een mijnenveld buiten de kust, en het beboeide kanaal is juist daarbinnen. De commodore van dit convooi is de kapitein van een Engelsche boot. In de verte zagen 1449 wij de Schotse bergachtige kust.
Middagbestek: 58 ° Nb. 2° 12’ Wl.; wind Noord 2; barometer 1019,8 ; lucht 12,5° C.; afgelegd 147 mijl vanaf Methil. Heb vanochtend een kijkje genomen in de machinekamer: is heel anders dan op stoomschepen met dit motorschip, ook de stuurmachine is heel anders: electrisch, met oliedruk. Vanmiddag op mijn wacht, tusschen ± 5 uur en 6 uur, passeerden wij in 2 kolommen de Pentland Firth, met mooi kalm weer, een sterke stroom mee.
Wij zagen eerst een groote kruiser, met 1 breede schoorsteen, daarna 2 jagers, met 1 onderzeeër, en later nog 4 groote jagers, en nog eenige kleinere hulpschepen; je bent hier nl. dicht bij Scapa Flow (Kirkwall), een groote vlootbasis, waar de beroemde Duitsche 1450 onderzeebootkapitein Priem (nu allang dood) indertijd het Britsche slagschip “Royal Oak” getorpedeerd en tot zinken gebracht heeft.- Met de “Eemland” ben ik ± September 1940 ook door de Pentland Firth geweest (bl. 26).- Vanmiddag geslapen.
--- Oorlogsnieuws: de Russen veroverden Lublin; Grodno was al eenige tijd geleden veroverd; in de laatste maand hebben ze de Duitschers zware verliezen toegebracht, o.a. 380.000 dooden, 150.000 krijgsgevangenen; 2.400 tanks; 8.000 kanonnen; ruim 50.000 motorvoertuigen, ruim 600 vliegtuigen.- In Italië zijn Leghorn (Livorno) en Ancona al eenige tijd in onze handen. In Normandië zijn de gealliëerden na een rustpoos weer tot de aanval overgegaan. Het luchtbombardement op Duitschland gaat 1451 geregeld door: nu is Stuttgart weer waargenomen. ---
[1] Dit is meer een z.g. “kustconvooi”.
[2] Op de “Waterland” liep ik 0 uur –4 uur en 12 uur-16 uur.