Cape Race, dinsdag 19 december 1944 19-12-1944
Milford Haven - New York
Onvoorzichtige Amerikaan
Dinsdag 19 december 1944 Vandaag heel veranderlijk weer. Op de dagwacht hevige regen met weerlicht, daarna helder wolkdrijvend en vervolgens betrokken met motregen. Middaguur: 44° 35,5’ N., 38° 37,5’ W. Afgelegd 152 mijl in 24 uur. Bar. 1013,8, lucht 15°, water 14°, wind west 4. Vanavond was het bijna windstil. Er blijft nog deining lopen zodat het schip stampt. Op de dagwacht staken omstreeks vijf uur zo'n drie schepen in de eerste kolom allemaal hun heldere top- en zijlichten aan. Om aanvaring te voorkomen, zeiden ze later.
Vanochtend voer de senior officer door het konvooi heen, ging alle kolommen langs en controleerde de namen en nummers van de schepen. De marconist ontving een extra weerbericht: vanmiddag om 14.00 uur MtG. - is Middelbare tijd van Greenwich - wordt een storm verwacht waarvan het centrum op 40° N. en 70° W. ligt. Dit is een dag varen buiten New York. De storm beweegt zich om de noordoost met een snelheid van 25 mijl per uur en neemt toe in kracht. In het noordoostelijke kwadrant, binnen een radius van tweehonderd mijl, komen er windsnelheden voor van 35-45 knopen. Dat is windkracht 7 à 9. Gelukkig dat we daar nog niet zijn.
Woensdag 20 december 1944 Weer te vroeg hoera geroepen met dat kalme weer gisteravond. De barometer, die gisteren zo’n beetje op en neer had geschommeld, begon gisteravond om acht uur te dalen. Van acht uur tot middernacht: 1,4 mm., van middernacht - vier uur 4,7 mm., van vier uur - acht uur 5,7 mm. en van acht uur - middaguur 6 mm. Dus steeds sneller. Om vier uur vanochtend was de wind zuidwest 4 om op de voormiddagwacht toe te nemen tot zuid 10. Zware storm. De lucht is bedekt en het motregend. Je ziet in die vuil uitziende lucht maar net een kleine mijl weg.
Middaguur: gisbestek 44° 49’ N., 43° 18’ W. Dat is 105° 420 mijl van Kaap Race. Bar. 991,8 mb., lucht en water 17°, wind zuid 10. Gegiste mijlen: 200 in 25 uur. Het schip slingert aardig en neemt veel buiswater over dat over het dek heen wordt gezweept, door de storm voortgejaagd. Ja, die Noord-Atlantische Oceaan is niets gedaan in de winter. Geef mij de Zuid-Amerika-vaart maar. Denk je in dat het schip nu getorpedeerd zou worden. Het zou heel slecht met ons aflopen want in dit weer kun je geen reddingsboot te water laten.
Er was weer zo’n onvoorzichtige Amerikaan vannacht, die een helder wit heklicht had branden dat mijlen ver te zien was. Als een onderzeeboot dat merkt.
We komen van tafel, het is kwart over één in de middag en het is noodweer geworden. De wind waait met orkaankracht uit het zuiden. Het lijkt wel alsof de golven roken. Er lopen heel grote stukken water en een dichte motregen striemt het schip en verbergt de andere schepen bijna helemaal aan het zicht. Om één uur vanmiddag stond de barometer het laagst: 741 mm. op de Aneroide. Daarna steeg de meter snel. We liggen bijgedraaid, met de kop op zee. Het bleef met zware stormkracht waaien uit het westzuidwesten en westen. Daarbij regen- en hagelbuien. ’s Avonds af en toe brekende lucht. We bleven bijgedraaid liggen, met inkomende wind en zee, iets van stuurboord.
Dinsdag 19 Dec. ’44. Vandaag zeer veranderlijk weer: op de dagwacht hevige regen met weerlicht; daarna helder wolkdrijvend, daarna betrokken met motregen. MD.: 44° 35,5’ N., 38° 37,5’ W., afgelegd 152 mijl in 24 uur; bar. 1013,8; lucht 15°, water 14°, wind West 4. Vanavond bijna windstil; er blijft nog deining loopen zodat het schip stampt. Op de Dagwacht te 5 uur v.m. staken ± 3 schepen in de 1e kolom allemaal hun heldere top- en zijlichten aan, om aanvaring te voorkomen, zeiden zij later.
Vanochtend voer 1591 de “senior-officer” door het convooi heen, alle kolommen langs om namen en nummers der schepen te controleeren. De marconist kreeg een extra weerbericht: vanmiddag 14.00 uur MtG. (= middelbare tijd van Greenwich), een storm met centrum 40° N. en 70° W. (d.i. een dag buiten New York), zich bewegend om de noord oost, 25 mijl per uur, toenemend in kracht; in ’t NO.-kwadrant binnen een radius van 200 mijl, winden van 35-45 knoopen, (d.i. windkracht 7 à 9).- Gelukkig dat wij daar nog niet zijn.
Woensdag 20 Dec. ’44. Weer te vroeg “hoera” geroepen met dat kalme weer gisteravond! De barometer, die gisteren zoo’n beetje op en neer geschommeld had, begon gisteravond 20 uur te dalen: van 20 uur tot MN.: 1,4 mM; 0 uur-4 uur 4,7 mM; 4 uur-8 uur 5,7 mM en 8 uur-MD. 6, mM, dus hoe langer hoe vlugger. Te 4 uur v.m. was de wind ZW. 4, om op de voormiddagwacht toe te nemen tot Zuid 10 (Zware storm).- De lucht is bedekt en met motregen, je ziet in die vuil uitziende lucht slechts een kleine mijl weg.
MD. gisbestek: 44° 49’ N., 43° 18’ W. (d.i. 105° 420 mijl van Kaap Race).; bar. 991,8 mb., lucht & water 17°, wind Zuid 10. Gegiste mijlen: 200 in 25 uren. Het schip 1592 slingert aardig, en neemt veel buiswater over, dat over dek heen zweept, door de storm voortgejaagd. Ja, die Noord-Atlantische Oceaan is niets gedaan ’s winters; geef mij de Zuid-Amerika-vaart maar! Verbeeld je dat het schip nu getorpedeerd werd, er zou geen spaan van terecht komen, want in dit weer kun je geen reddingboot te water laten.
Er was weer zoo’n onvoorzichtige Amerikaan de afgeloopen nacht, die een helder wit heklicht branden had, dat mijlen te zien was! Als een onderzeeboot dat ziet------
- We komen zojuist van tafel, kwart over éénen namiddags, en het is noodweer geworden; de wind waait met orkaankracht uit het Zuiden, het rookt als het ware op de golven, en ontzettende stukken water loopen er; een dichte motregen striemt het schip en verbergt de andere schepen vrijwel aan het gezicht. Te 13 uur was de barometer ’t laagst: 741 m.M. op de Aneroide, en was toen snel rijzende ; wij gaan bijgedraaid liggen, met de kop op zee. Het bleef waaien met zware stormkracht uit het WZW. en Westen, regen- en hagelbuien, ’s avonds af en toe brekende lucht. Wij bleven bijgedraaid liggen, met wind en zee iets van stuurboord in.-