Liverpool, dinsdag 10 maart 1942 10-03-1942 
Promotie
Dinsdag 10 maart 1942 Vandaag mijn tweede vrije dag, die ik weer besteed heb aan inkopen. Mijn telegram was er nog niet. Ik heb een nieuw uniform laten aanmeten en een oliejas, rubberlaarzen, een uniformpet met vier petkapjes gekocht. En bij reisbureau Cook mijn retourbiljet eerste klas naar Spalding gekocht. En nog een foto van mij laten maken, nu met mijn snor. Gisteren is de Waterland, uit New York, hier gearriveerd.
Woensdag 11 maart 1942 Vandaag de politie te Spalding opgebeld of ze een telegram naar mij willen sturen.
Donderdag 12 maart 1942 Vandaag het telegram van de politie uit Spalding ontvangen, maar nu kreeg ik te horen dat ik van de boot af ga om promotie te maken, dus kan ik zaterdag nog niet met verlof gaan. Heb Marie meteen getelegrafeerd en geschreven.
Vrijdag 13 maart 1942 Heb vandaag de administratie van voeding, geld, post aan mijn aflosser afgegeven en alles met hem besproken, wat de hele dag in beslag nam omdat deze zaken vrij ingewikkeld zijn tegenwoordig. Waar ik nu heen ga als eerste is nog niet bekend; men spreekt al over een schip wat er bij komt.
Zaterdag 14 maart 1942 Vanochtend ben ik de wal op geweest om diverse zaken te regelen. Eerst naar Shipping om te zien of mijn spaarbankboekje er al was uit Londen. Meteen geïnformeerd naar een bergplaats voor koffers. Toen naar de kleermaker om mijn nieuwe uniform te passen en te zeggen dat er een streep meer op moet. Knopen afgegeven van de KHL om te laten vergulden. Toen naar de politie om verlof voor Spalding. Toen naar de security police voor een bewijsje dat ik mijn fototoestel mocht weghalen van achter zegel. Daarna nog even naar Cook om naar de trein van dinsdag te informeren; vervolgens terug naar de politie waar mijn pasje klaar was; daarna naar het rantsoenkaartenbureau; toen naar Central Station om naar de treinen te informeren. En alles lopend gedaan!
De afgelopen nacht droomde ik toch zo naar dat pa nog leefde en mij voorzichtig vertelde dat u overleden was.
Er blijkt nu dat de Nederlandse vloot veertien dagen terug in de Javazee de kruisers Java en De Ruyter en de torpedojager Kortenaer verloren heeft. Ook de Engelse kruiser Exeter, bekend uit de slag bij de Plata-rivier, de Australische kruiser Perth en de Amerikaanse kruiser Houston en nog meer torpedojagers zijn daar verloren gegaan.
Doneer!
250 Dinsdag 10 Maart 1942. Vandaag mijn 2e vrije dag, die ik weer besteed heb voor inkoopen. Mijn telegram was er nog niet. Ik heb een nieuwe uniform laten aanmeten, en een oliejas, rubberlaarzen, een uniformpet, met 4 petkapjes, gekocht. [1] En bij reisbureau Cook mijn retourbiljet 1e klas naar Spalding gekocht, waarvoor ik eerst bij de Vereeniging “een voucher” gehaald had om goedkoop te kunnen reizen (korting voor de koopvaardij). En nog 1 foto van mij laten maken, nu met mijn snor (bl. 263).- Gisteren is de “Waterland” uit New York hier gearriveerd.
Woensdag 11 Maart 1942. Vandaag de politie te Spalding opgebeld (trunk call Spalding 2233) of zij telegram naar mij willen sturen.
Donderdag 12 Maart 1942. Vandaag het telegram van de Spalding politie ontvangen, maar nu vertelde mijnheer Nadort mij dat ik van de boot afga om promotie te maken, 251 dus kan ik Zaterdag nog niet met verlof gaan. Heb Marie meteen getelegrafeerd en geschreven.
Vrijdag 13 Maart 1942. Heb vandaag de administratie van de voeding, geld, post enz. aan Giebel afgegeven, en alles met hem besproken, hetgeen de geheele dag in beslag nam, daar deze zaken vrij ingewikkeld zijn tegenwoordig. Giebel was nl. 3e op de “Waterland” en wordt nu 2e hier op de “Salland” met voorbijgaan van Bogert, die nu 3e op de “Waterland” wordt. Maar waar ik nu heenga als 1e is nog niet bekend, men spreekt ook al over een schip wat er bij komt.
Zaterdag 14 Maart 1942. Vanochtend ben ik de wal opgeweest om diverse zaken te regelen. Eerst naar het Shipping Comite (Chapel street 24) om te zien of mijn spaarbankboekje er al was uit London (bl. 249) Doch dat was er nog niet, misschien om 12 uur als de post binnenkwam; meteen geinformeerd over een bergplaats van 252 koffers die hier is bij het Comité (een bootsman gaat daar over); toen naar de kleermaker Bernstein (Islington 31A) om mijn nieuwe uniform te passen (bl. 250) en te zeggen dat er een streep meer op moest, en knoopen afgegeven van de K.H.L. die dan verguld worden. Toen naar de politie om verlof voor Spalding, ik moest half twaalf terugkomen om het te halen. Toen naar de “security police” (Princes Landing Stage) voor een bewijsje dat ik mijn fototoestel mocht weghalen van achter zegel. Daarna nog even naar Cook om naar de trein van a.s. Dinsdag te informeeren (bl. 250); vervolgens naar de politie terug waar mijn pasje klaar was; daarna naar het rantsoenkaarten-bureau; toen naar Central Station om naar de treinen te informeeren; en tenslotte weer naar de Chapel Street om mijn spaarbankboekje, dat echter nog niet was aangekomen. En alles loopende gedaan! Toen weer met “Overhead” spoorweg 253 terug naar boord; ik zag op het perron bij Pierhead nog de Hollandsche luitenant-ter-zee Roos, die mij aan zijn Engelsche vrouw voorstelde; hij was pas getrouwd; hij gaat over de bewapening van onze schepen. 
Onze radiotoestellen mogen op zee niet gebruikt, we krijgen een speciale ontvanger van het schip met 4 of 5 verspreide luidsprekers. 
De afgeloopen nacht droomde ik toch zoo naar dat Pa nog leefde en mij vertelde, voorzichtig, dat U overleden was. 
Er blijkt nu, dat de Nederlandsche vloot 14 dagen terug in de Java zee de kruisers “Java” en “De Ruyter” en de torpedojager “Kortenaer” verloren heeft. Ook de Engelsche kruiser “Exeter”, bekend uit de slag bij de Plata rivier, de Australische kruiser “Perth” en de Amerikaansche kruiser “Houston”, en nog meer torpedojagers, zijn daar verloren gegaan.
[1] Moest daarvoor eerst bij de Board of Trade in Cornhill coupons halen, daar alle kleding bijna gerantsoeneerd is.-
 
 
