New York, zondag 21 juni 1942 21-06-1942
Druk met lossen en laden
Zondag 21 juni 1942 Vandaag werd er gelost van 8 tot 23 uur. Dus de hele dag dat lawaai om je heen. Ik heb de tweede stuurman maar weg laten gaan vanmiddag Een ontzettend warme dag, we lopen in het wit! Vandaag mijn dagboek wat bijgehouden en mijn kasboek, waarmee ik aardig achter was. Het is in de havens altijd druk en die zeereis vliegt zó om; je hebt geen tijd om alles bij te houden.
Oorlognieuws Slecht nieuws: Tobroek is gevallen! De Russen trekken zich terug bij Kharkov!
Maandag 22 juni 1942 Een echt rumoerige dag met de hele dag mensen die de chief officer nodig hadden: de rattenvanger van de gezondheidsdienst, de Amerikaanse konvooidienst voor allerlei gegevens die wij al diverse malen aan de Engelsen hadden gegeven, de veearts voor de honden die gelost moesten worden en de mensen die om de vier kistjes goud kwamen. En de chef-tallyklerk die een baal huiden te kort kwam en die later toch vond, de bootsmansjongen die kiespijn had, de security service... We gaan morgenochtend om zes uur verhalen, dus daarom maar vroeg naar bed vanavond.
Dinsdag 23 juni 1942 Vanochtend met vier sleepboten verhaald naar de overkant van de rivier. Daarna druk met laden en veel werk, geloop en gedraaf om de ruimen schoon te krijgen voor de vrieslading (kisten varkensvlees). Veel moeite om dit alles gedaan te krijgen. Ze werkten tot 23 uur maar ik ben om 19 uur naar Hilda gegaan en daar gezellig gepraat over vroeger.
Zondag 21 Juni 1942. Vandaag werd er gelost van 8u tot 23u, dus de geheele dag dat lawaai om je heen. Ik heb de tweede stuurman A.W.L. v. Megen maar weg laten gaan vanmiddag (die blijft anders altijd als ik weg ben) want die had hier ook kennissen. Een ontzettend warme dag! Wij loopen in het wit! Vandaag mijn dagboek wat bijgehouden en mijn kasboek, waarmee ik aardig op achter was; het is in de havens 429 altijd druk, en die zeereis vliegt zóó om, je hebt geen tijd om alles bij te houden!
Slecht oorlognieuws: Tobruk is ook gevallen! De Russen gaan ook terug bij Kharkov!
Vanmiddag en vanavond heb ik besteed om een onderhoudsschrift gereed te maken van deze boot, dat is gemakkelijk in deze tijden.-
Maandag 22 Juni ’42. Een echt rumoerige dag met de heele dag menschen die de “chief officer” [1] noodig hadden: de rattenvanger van de gezondheidsdienst, de Amerikaansche convooidienst voor allerlei gegevens die wij al vele malen aan de Engelschen hadden gegeven, de veearts voor de honden die gelost moesten worden, de menschen die om de 4 kistjes goud kwamen. De chef tallyklerk die een baal huiden te kort kwam en die later toch vond, de bootsmansjongen die kiespijn had, de security 430 service, enz. enz. Wij gaan morgenochtend 6 uur verhalen, dus om half 6 al opstaan. Daarom maar vroeg te bed vanavond, de reis naar Hilda heen en terug duurt te lang, later maar eens.
Dinsdag 23 Juni 1942. Vanochtend 6 uur met 4 sleepbooten verhaald naar de overkant van de rivier naar pier 56 Zuidzijde (Cunard Line) alwaar druk met laden begonnen en veel werk, geloop en gedraaf om de vriesruimen schoon te krijgen voor vrieslading (kisten varkensvleesch), veel moeite om dit alles gedaan te krijgen. Ze werkten tot 23u maar ik ben om 7u ’s avonds (19u) maar per bus en per subway naar Hilda gegaan, en aldaar gezellig gepraat over vroeger, o.a. hadden wij het nog over Janna en Corrie de Man. Het was al 1 uur vóor ik wegging, en was te half 3 aan boord terug. Sjoerd was 431 met de “Pygmalion” weg, Hilda was wat ongerust omdat er zooveel K.N.S.M.-schepen al getorpedeerd waren de laatste weken, o.a. ook die mijnheer Bootsman die ik vorige keer aantrof bij Sjoerd (bldz. 302), maar hij is gered.
[1] = Eerste stuurman.