Noord-Atlantische Oceaan, vrijdag 14 augustus 1942 14-08-1942
Liverpool - New York
Een nieuwe torpedo?
Vrijdag 14 augustus 1942 Vanochtend werd onze route drastisch gewijzigd om op maandagochtend een rendez-vous met een thuisvarend konvooi te hebben en elkaars escorte te ruilen. Vanmiddag nog een omweg moeten maken om een ander konvooi te vermijden. Dit wordt allemaal door de Admiralty geregeld. Vanmiddag hadden we geregeld een Flying Fortress (Boeing B-229Y, viermotorige bommenwerper) bij ons, die als herkenning twee witte verylichten liet vallen. Met goed weer laat ik de luchtkokers van luik I openen voor ventilatie van de bloembollen in het onderruim. Verder worden de paarden verzorgd. Om de dag krijgen ze lijnolie in hun haver en zemelen en epsomzout in hun drinkwater. Vanochtend goed weer, na 15 uur harde zuidelijke wind met regen; vallende barometer. Ik heb nu dikker ondergoed aan.
Het avondrapport luidde: geen U-boten in dit gebied. Mogelijk gaat de vijand een nieuwe luchttorpedo gebruiken die door alle soorten bommenwerpers met een parachute van tenminste 650 voet (200 meter) en met een valsnelheid van 130 voet (40 meter) per seconde neergelaten kan worden. De torpedo blijft (waarschijnlijk aan de oppervlakte) gedurende veertig seconden ronddraaien in een cirkel of openende spiraal met een aanvangssnelheid van 13 mijl. Je kunt met geweer of mitrailleur vanaf een afstand van 200 à 300 yards (180 à 270 m.) op de torpedo vuren. Prachtig hè!?
Doneer!
Vrijdag 14 Augustus 1942. Vanochtend werd onze route drastisch gewijzigd, om 496 Maandagochtend een rendez-vous (zie bldz. 505) met een thuisvarend convooi te hebben en elkanders escorte te ruilen. [1] En vanmiddag nog een omweg moeten maken om een ander convooi te vermijden; dit wordt alles door de “Admiralty” geregeld. Vanmiddag geregeld een “Flying Fortress” (Boeing B-229Y; 4-motorige bommenwerper) bij ons die als herkenning 2 witte Very-lichten liet vallen.
Met gunstig weer laat ik de luchtkokers van luik I openen, voor ventilatie der bloembollen in het onderrruim. En verder de paarden verzorgen, net als 2 reizen terug in April, om de andere dag krijgen ze lijnolie in hun haver en zemelen, en Epsom-zout in hun drinkwater.-
Vanochtend goed weer; na 3 uur n.m. harde Ze wind met regen, en vallende barometer. Heb dikker ondergoed aan.-
Op de beide volgende bladzijden volgt een schets van ons convooi; verklaring op bl. 499.-
497 en 498 Schets van het convooi
499 Verklaring der teekens
500 Volledige lijst der koopvaardijschepen in het convoy.
501 Het avondrapport van 14 Augustus luidde: “Géén U-booten in dit gebied.”-
Nog eenige bijzonderheden omtrent convooien (overgenomen uit “Instructies voor Commodores van convooien”):
Als de convooiroute drastisch veranderd wordt na vertrek, moet de Commodore een nieuwe Standard Route maken, doch zóó, dat “stragglers”(= achterblijvers) niet bezuiden Ierland gaan. Stragglers die alreeds gestraggled hebben zullen een G.B.M.S.-bericht (draadloos) van de Admiralty krijgen. Posities op de Standard Route moeten niet meer dan 480 mijl uit elkaar liggen. De Standard Route is voor schepen die afgescheiden zijn van het convooi, en niet in staat zijn het Rendez Vous[2] op tijd te bereiken. Alle posities op de Standard Route hebben een letter.
Op de reis alle 502 bestekken te seinen als ware peiling en afstand van de dichtstbijzijnde van deze posities, en ook het dagelijksch R/V op deze wijze te seinen. De koers geseind door den Commodore moet altijd de ware koers zijn die zijn schip zal sturen.
De posities van de eventuele nieuwe (gewijzigde) Standard Route moeten ook een letter krijgen, die niet voor mag komen op de convooiroute of de oude Standard Route.
Luchtaanval: (gewijzigd): bommenwerpers van de vijand zijn nu tot 1500 mijl vanaf de kusten van Frankrijk en noorwegen te verwachten, in de Atlantische Oceaan, en 2-motorige jagers tot 400 mijl uit deze kusten.
“Albatross” en “Fortress” lijken veel op “Focke-Wulf”. In de Noord-Atlantische Oceaan bewesten 7° Wl. moeten koopvaardijschepen niet vuren op vliegtuigen gedurende donker, tenzij zij aangevallen worden. (De luchtvaart-officier op de “Conference” - zie bldz. 492 - vertelde nog, dat ’s nachts waarschijnlijk het vliegtuig 503 het convooi niet ziet, terwijl je aan boord van het schip het vliegtuig al in de gaten hebt.). Bewesten 36° Wl. mogen schepen alléén schieten op vliegtuigen (ook overdag) wanneer ze aangevallen worden (alleen varend of in convooi).
Mogelijk gaat de vijand een nieuwe luchttorpedo gebruiken, die door alle soorten bommenwerpers met een parachute van tenminste 650 voet (200 meter) neergelaten kan worden, met een valsnelheid van 130 voet (40 meter) per seconde; de torpedo blijft (waarschijnlijk aan de oppervlakte) gedurende [3] ± 40’ loopen in een cirkel of openende spiraal, met een aanvangssnelheid van ± 13 mijl. Je kunt vanaf boord met geweer of mitrailleur op een afstand van 200 à 300 yards (180 à 270 M.) op de torpedo vuren.- Prachtig hè!?-
[1] Dus moesten wij een nieuwe stragglersroute (Standaard Route) maken, die de seiners per vlaggeseinen aan het convooi doorseinden. Wij hadden vandaag onze “Kite” (vlieger opstaan vanuit de achtermast, tegen duikbommenwerpers.-
[2] R/V.