Liverpool, Huskisson Dock, maandag 4 januari 1943 04-01-1943
Phospherine
Maandag 4 januari 1943 Vanochtend naar Eileen, Dick en naar mevrouw Mason om afscheid te nemen. Toen met Marie via het politiebureau naar het station gewandeld. De trein vertrok drie kwartier te laat maar gelukkig kon ik mijn aansluitingen overal halen. In de trein maakte ik kennis met een Engelse kapitein, Williams, van de Elder Demster Lines. Hij was met zijn vrouw ook op weg naar Liverpool en dus reisden we samen. Hij nodigde me uit om, als we een volgende keer weer in de haven lagen, eens een dagje bij hem langs te komen. Aardig, hè? In Liverpool eerst mijn koffer opgehaald en daarna met een taxi, die heel moeilijk te krijgen was, naar boord. Daar nog mee kunnen eten. En er lag nog een brief van Marie naar Kaapstad. Van een jaar geleden, toen ik nog op de Salland was.
Het was vandaag helder vriezend weer maar de treinen waren niet verwarmd: kolenbesparing.
Dinsdag 5 januari 1943 De hele dag sneeuw, later regen. Vanochtend de dienst overgenomen van eerste stuurman Besemer. Vanmiddag de stad in: mijn overjas, pak en uniform gepast en alvast twintig pound vooruit betaald. Een brief naar Marie gepost en een Rode Kruisbrief naar u. Warme handschoenen gekocht.
Vanavond een brief naar het Nederlandse Rode Kruis in Londen gestuurd. Om te informeren naar u omdat ik sinds maart 1942 niets meer heb gehoord. Ik heb een drankje meegekregen uit Spalding: Phosferine. Om de zenuwen te kalmeren.
Woensdag 6 januari 1943 Vandaag aan boord gebleven. Vanavond kas- en jaaroverzicht 1942 bijgewerkt.
Donderdag 7 januari 1943 Weer aan boord gebleven: diverse reparaties en lading. Heb nog drie voedselpaketten naar huis besteld. En ik heb er laatst nog een paar Engelse studieboeken bij gekocht. Gebaad.
Vrijdag 8 januari 1943 Vanochtend nog 34 pound naar de Rijksspaardienst gebracht en mijn kleren voor de tweede maal gepast: het wordt heel mooi. Ook naar mijn radiotoestel gekeken dat nog steeds, vanaf maart 1942, hier in de bergplaats van de Shipping in Liverpool staat. Maar ik neem het liever niet mee naar zee. Heel drukke dag verder aan boord.
Oorlogsnieuws De Russen gaan nog steeds flink vooruit, zowel in de Kaukasus als in de Don-bocht. President Roosevelt heeft gisteren gesproken. Een konvooi heeft, na door vijandelijke schepen ten noorden van Noorwegen te zijn aangevallen, veilig Rusland bereikt. Beide partijen verloren daarbij een jager.
Vanochtend een brief naar Marie geschreven als antwoord op een expresbrief die ik vandaag ontving. Ook kreeg ik vandaag per luchtpost een kerstkaart van de familie Loeb uit New York .
Zaterdag 9 januari 1943 Vandaag koud met stormachtige wind. Tot twee uur vanmiddag werd er geladen. Daarna heb ik administratie gedaan.
Zondag 10 januari 1943 Vandaag werd er van acht uur vanmorgen tot vijf uur ’s middags geladen en toen zat de lading erin: 2056 ton en ongeveer achttienhonderd ton zandballast. Nog druk geweest met diverse reparaties: zo kwam de gerepareerde motorreddingboot weer aan boord en werd er een nieuwe, patent, rem op het roer gemaakt. Vanavond ga ik mijn papieren voor de reis klaar maken. We worden waarschijnlijk commodoreschip. En ik schrijf nog een brief naar Spalding.
Minister Kerstens sprak vanavond over Radio-Oranje over plundering en heropbouw van Nederland. Hij schatte dat we tien miljard gulden van ons nationaal vermogen - dat in totaal twintig miljard had bedragen - kwijt zijn. Ja, die Duitsers hebben wat leed in ons landje veroorzaakt. Hoorde ik maar weer eens wat van u. Het is al zo lang geleden: maart vorig jaar.
751 Maandag 4 Januari 1943. Vanochtend naar Eileen en Dick, en naar Mrs. Mason, afscheid genomen. Toen met Marie via het politiebureau naar het station gewandeld. De trein vertrok 3 kwartier te laat, maar gelukkig kon ik mijn aansluitingen overal halen. In de trein maakte ik kennis met een Engelsche kapitein van de “Elder Demster Lines” (Capt. J.A.J. Williams; adres: Hoosing (Moosing/Mooring??), Donington, Spalding, Lincs. Phone: Donington 257), hij was, met zijn vrouw op weg ook naar Liverpool, dus reisden wij samen; hij noodigde mij uit als wij soms samen binnen waren volgende keer, eens een dagje bij hem te komen. Aardig hè.
Te Liverpool eerst mijn koffer opgehaald, en daarna met een taxi, die heel moeilijk te krijgen was, naar boord. Aldaar nog mee kunnen eten, en er lag nog een brief van Marie naar Kaapstad, toen ik 752 nog op de “Salland” was, 1 jaar geleden.
Het was vandaag helder vriezend weder, doch de treinen waren niet verwarmd, het is alles kolenbesparing.
Dinsdag 5 Januari ’43. Geheele dag sneeuw, later regen. Vanochtend de dienst overgenomen v.d. aflossende 1e stuurman Besemer, vanmiddag de stad in, mijn overjas, pak en uniform gepast, (bl. 732), en alvast 20 pound vooruit betaald; brief naar Marie gepost, en Roode Kruisbrief naar U; warme handschoenen gekocht.
Vanavond brief naar Roode Kruis (Nederl.) te London gestuurd, om informatie naar U, omdat ik sinds Maart ’42 niets meer gehoord heb; Ik heb een drankje meegekregen van Spalding, genaamd Phospherine, om de zenuwen te kalmeeren.
Woensdag 6 Januari ’43. Vandaag aan boord gebleven. Vanavond kasoverzicht en jaaroverzicht 1942 bijgehouden.
753 Donderdag 7 Januari 1943. Weer aan boord gebleven, diverse reparaties, en lading, enz. Heb nog drie voedselpaketten naar huis besteld! En heb deze dagen nog eenige Engelsche studieboeken bij gekocht.- Gebaad.
Vrijdag 8 Januari 1943. Vanochtend nog 34 pound op Rijksspaardienst gebracht; mijn kleeren voor de 2e maal gepast, het wordt heel goed; en naar mijn radiotoestel gekeken, dat nog steeds vanaf Maart ’42 bij de bergplaats der Shipping hier te Liverpool staat, maar ik neem het liever niet mee naar zee. Zeer drukke dag verder aan boord.
--- Oorlogsnieuws: de Russen gaan nog steeds flink vooruit, zoowel in de Kaukasus als in de Don-bocht. President Roosevelt heeft gisteren gesproken. Een convooi heeft veilig Rusland bereikt na door vijandelijke schepen benoorden Noorwegen te zijn 754 aangevallen, waarbij beide partijen 1 jager verloren*.---
Vanochtend een brief naar Marie geschreven, als antwoord op een expresbrief die ik vandaag ontving. Ook kreeg ik vandaag per luchtpost uit New-York een Kerstkaart van familie Loeb.
Zaterdag 9 Januari ’43. Vandaag koud, met stormachtige wind. Tot 14 uur werd er geladen, daarna ik administratie gedaan.
Zondag 10 Januari 1943. Vandaag werd er van 8 uur tot 17 uur geladen, en toen was de lading erin (2056 ton, ± 1800 ton zandballast). Nog druk met diverse reparaties gehad: o.a. kwam de gerepareerde motor-reddingboot weer aan boord (bl. 700), en was er een nieuw patent-rem op het roer gemaakt. Vanavond ga ik mijn papieren voor de reis gereed maken. Wij worden waarschijnlijk Commodoreschip. [1] En ik schrijf nog een brief naar Spalding.
755 Minister Kerstens sprak vanavond over Radio-Oranje over “Plundering en heropbouw van Nederland”. Hij schatte 10 milliard gulden van onze nationaal vermogen weg; dit had totaal 20 milliard bedragen. Ja, die Duitschers hebben wat leed in ons landje veroorzaakt. Hoorde ik maar eens wat van U weer, dat is al zoo lang geleden, Maart vorig jaar.
* Zie bldz. 746.
[1] Dit werd later veranderd in Vice-Commodore schip.