Noord-Atlantische Oceaan, vrijdag 19 februari 1943 19-02-1943
New York - Liverpool
Beaconsignalen
Vrijdag 19 februari 1943 Mooi helder weer. Het dooit. Middagbestek: 40° 06’ N.B. en 69° 18,5’ W.L., etmaal 199 mijl. Om vier uur vanmiddag: wind noordwest 4., bar. 1023,2 mb., lucht 4,5°, water 4° C. Er is af en toe een Catalina vliegboot bij ons. Om vier uur werd de koers veranderd van 89° in 48°.
Volgens konvooi instructies: schepen die radiopeilingwacht houden moeten duikboten die zogenaamde beacon signals uitzenden, onderscheppen en rapporteren. Hebben deze duikboten contact met een konvooi gemaakt dan zenden ze seinen uit die andere U-boten kunnen peilen waarna ze het konvooi kunnen vinden. Dergelijke seinen zijn op 352, 384, 437 en 442 Kes gehoord en bestaan uit een serie v’s gevolgd door een cijferbericht. Dit wordt een of twee maal herhaald. De totale uitzending duurt vijf minuten en begint op vijftien en vijfenveertig minuten van elk uur. Er wordt gebruik gemaakt van ongedempte seinen.
Gebleken is dat sommige marconisten in konvooi geheime seinen uitzenden naar de vijand.
Wordt je getorpedeerd en gaat de bemanning in de boten, dan moeten de officieren hun gouden banden van hun uniformen afslopen. Als er om wordt gevraagd moeten de inzittenden van de sloep zeggen dat de officieren door de ontploffing zijn gedood of met het schip ten onder zijn gegaan. Anders wil de duikbootbemanning inlichtingen van de kapitein of de eerste officier, of worden ze gevangen genomen.
Oorlogsnieuws De Russen doen het nog steeds best. De nederlaag van de Amerikanen in Tunesië wordt misschien gewroken door het optrekkende Achtste Leger van generaal Montgomery.
We hebben wel de lelijkste plaats in het konvooi, nummer 141, dus het voorste schip van de rechter, buitenste rij. We steken, het is vandaag volle maan, straks scherp af tegen het Noorderlicht. Er is één schip achter ons in deze veertiende kolom, de Santa Teresa. Het is een schip van de Grace Line met veel paalmasten. Vanavond een radiobericht dat het Cape Cod Kanaal wegens ijs gesloten is voor de scheepvaart en dat er weer twee Zweedse schepen, de Yarrawonga en Akka, en een Zwitsers schip - Caritas - met vrijgeleide op de oceaan zijn.
Vrijdag 19 Februari 1943. Mooi helder weer; het dooit. Middagbestek: 40° 06’ Nb. en 69° 18,5’ W., etmaal 199 mijl. Te 16 uur: wind NW. 4., bar. 1023,2 mb.; lucht 4,5°; water 4° C. Af en toe een Catalina vliegboot bij ons. Te 16 uur de koers van 89° veranderd in 48°.
Volgens convooi instructies: de schepen die “radiopeiling-wacht” houden moeten duikbooten onderscheppen en rapporteren, die z.g. “beacon-signals” uitzenden. Ze hebben dan b.v. contact met een convooi, en zenden dan seinen uit, opdat andere U-booten deze kunnen peilen, en zóó het convooi kunnen vinden. Deze seinen zijn op 352, 384, 437 en 442 Kes gehoord, en bestaan uit een serie v’s, gevolgd door een cijferbericht. Dit wordt 1of 2 x herhaald, totale uitzending duurt 5 minuten, en begint 839 op 15 en 45 minuten van elk uur; ongedempte seinen worden gebezigd.
Het is bewezen dat sommige marconisten van schepen in convooi geheime seinen uitzonden naar den vijand!-
Wordt je getorpedeerd en gaat de bemanning in de boot, dan moeten de officieren hun gouden banden afsloopen, en als de U-boot vraagt moeten de inzittenden van de sloep, zeggen dat de officieren met de ontploffing gedood zijn, of met het schip ten onder zijn gegaan, omdat anders de duikboot inlichtingen vraagt aan de kapitein of de 1e officier b.v., of hen gevangen neemt!-
--- Oorlogsnieuws: de Russen doen het nog steeds best!- De nederlaag der Amerikanen in Tunis wordt misschien gewroken door ’t optrekkende Achtste Leger van generaal Montgomery.---
Wij hebben wel de lelijkste plaats in het convooi, nl. 141, dus het voorste schip van de 840 rechtse buitenste rij, dus steken wij straks scherp af tegen het “Noorderlicht” (vgl. bldz. 716); vandaag is het volle maan.- Er is 1 schip achter ons in deze 14e kolom, n.l. de “Santa Teresa”, een schip van de “Grace Line”, met veel paalmasten. Vanavond radiobericht, dat het Cape Cod-kanaal wegens ijs gesloten is voor de scheepvaart; en dat er weer 2 Zweedsche schepen (“Yarrawonga” en “Akka” zie bldz. 807, 818, 821) en 1 Zwitsersch schip (“Caritas”) met vrijgeleide op de Oceaan zijn.-