Oversay Island, zaterdag 20 november 1943 20-11-1943
Liverpool - New York
Konvooi ON. 212
Zaterdag 20 november 1943 De eerste hondenwacht, in de Ierse Zee, viel nogal mee. We voeren met zo’n zeventien schepen in twee kolommen. We waren het achterste schip in de rechtse kolom. Overdag kwamen de andere schepen uit Glasgow, Belfast en Milford erbij en ’s middags, voorbij Oversay Eiland aan de Schotse kust, vormde het konvooi zich op in twaalf kolommen.
Heldere lucht, maar er trokken voortdurend natte mistvlagen over. Middagbestek: 55° 31’ N. 6° 21’ W. Afgelegd vanaf Liverpool: zeventien mijl tot onze ankerplaats en daarna nog 174 mijl. Barometer 1031,5 mb. - heel hoog - lucht 13,5° C., water 11,8°, wind noordnoordwest 4. Andere Hollandse schepen in het konvooi zijn de Boskoop met nummer 43, Curaçao met 44, Ganymedes met 84 en de Van der Helst met nummer 96. Het grootste deel bestaat uit Amerikanen. Verder Engelsen, een paar Hollanders, Noren en een schip uit Honduras.
De zesde kolom zal worden gevormd door maar een schip. Net zoals we dat de vorige thuisreis hadden en waarschijnlijk bedoeld voor een vliegdekschip dat ruimte om te manoevreren nodig heeft. Maar het vliegdekschip is er nog niet. De commodoreboot is nummer 71, de Kaikoura. Dan volgt nummer 72, een Noorse konvooitanker genaamd Vav. De Eastern Prince - die vroeger op de route New York-Buenos Aires voer - heeft nummer 73 en dan volgen wij met nummer 74. Achter ons de nummers 75 en 76, de Norwegian en de Amerikaan Amelia Earheart. Er zijn twee commodores: de een is L.G.E. Crabbe CB, CIE, DSO. De afkorting CB betekent Companion of the Bath, CIE is Companion of the order of the Indian Empire en DSO staat voor Companion of the Distinguished Service Order. De tweede is G.H. Cresswell CB, DSO, DSC. Die laatste afkorting betekent Distinguished Service Cross. Ze varen allebei op de nummer 71. In het konvooiplan staat dat er 59 schepen moeten zijn. Grote konvooien tegenwoordig.
Verder zijn er zeven escortevaartuigen, waaronder een reddingssleepboot en een begeleidende trawler. De SOE - de senior officer van het escorte - is de jager Fame. Dan zijn er nog de jager Vanquisher en de Noorse korvetten Eglantine en Rose. De Fame, Eglantine en Rose zijn ons nog wel bekend van onze reis van New York naar Liverpool in begin december 1942. Toen verdedigden ze met groot succes ons konvooi tegen onderzeeboten. Dit konvooi heeft een 9½ mijls vaart. Nummer 56 is een zogenaamd reddingsschip en is voorzien van een hospitaal. De nummer 52 is een konvooitanker, de Fjordaas, die de vorige thuisreis ook bij ons was. De Curaçao is nu al voor de derde achtereenvolgende reis in ons konvooi. Dit konvooi heeft nummer ON. 212.
Ik heb mijn radiotoestel weer afgetuigd want dit mag op zee niet worden gebruikt. Duikboten kunnen de radiotoestellen soms peilen.
Oorlogsnieuws In de afgelopen nacht is Leverkusen, ten noorden van Keulen, gebombardeerd. Daar is chemische industrie. Er gingen vijf vliegtuigen verloren. De Russen verloren het belangrijke knooppunt Zjytomyr, dat ze een paar dagen geleden hadden veroverd. Ook veroverden ze Ovruch op de rechtervleugel van hun wig in de Duitse linies en een nieuw bruggenhoofd over de Dnjepr, bij Cherkassy. Dat ligt tussen de bestaande bruggenhoofden bij Kiev, Krementsjoek en Dnepropetrovsk in. Mosley, de leider van de Engels fascisten, is om gezondheidsredenen uit de gevangenis ontslagen. Het Franse slagschip Richelieu, dat we indertijd voor reparatie in New York zagen, is weer in dienst.
Kapitein Guttig heeft in Londen van de koningin het Kruis van Verdienste ontvangen omdat hij de hele oorlog trouw heeft gevaren.
Om vijf minuten over half zeven vanavond viel er een zware dieptebom. Het gaf een zware dreun in het schip.
Vanavond mijn in Halifax gekochte gevoerde leren jekker, die ik de laatste dagen heb gebruikt, weer geolied.
1152 Zaterdag 20 Nov. ’43. De eerste hondewacht, in de Iersche Zee, viel nogal mee. Wij voeren met ± 17 schepen in 2 kolommen, en wij waren ’t achterste schip in de rechtsche kolom. Overdag kwamen de andere schepen, uit Glasgow, Belfast, Milford enz. er bij, en des namiddags vormde het convooi zich op, in 12 kolommen, voorbij Oversay Eiland aan de Schotse kust.
Heldere lucht, doch voortdurend trokken natte mistvlagen over. MD.: 55° 31’ N. 6° 21’ W., afgelegd vanaf Liverpool: 17 mijl tot ankerplaats, daarna nog 174 mijl. Barometer 1031,5 mb. (zeer hoog); lucht 13,5° C., water 11,8°. Wind NNW. 4. Andere Hollandsche schepen in het convooi: “Boskoop” (43), “Curaçao” [1] (44), “Ganymedes” (84), en “van der Helst” (96). De grootste helft is Amerikaansch, verder veel Engelschen, eenige Hollanders en Noren, en 1 Honduras.
1153 De 6e kolom is 1 schip, zeker om ruimte te houden voor een vliegdekschip, zooals wij vorige thuisreis hadden (zie bldz. 1107), maar ’t vliegtuigschip is er nog niet. De commodore-boot is nr. 71 (de “Kaikoura”), dan nr. 72 een Noorsche convooitanker (“Vav”), nr. 73 de “Eastern Prince” (voer vroeger op New York - B. Aires-route); dan nr. 74 wij, en daarachter de nr. 75 de “Norwegian” en nr. 76 de Amerikaansche boot “Amelia Earheart”.- Commodores zijn er 2: L.G.E. Crabbe CB, CIE, DSO. (= Companion of the Bath; companion of the order of the Indian Empire; companion of the Distinguished Service Order) en G.H. Cresswell (CB, DSO, DSC = Distinguished Service Cross), beide op nr. 71. Het convooiplan geeft aan, dat er 59 schepen moesten zijn; groote convooien tegenwoordig!
Er zijn 7 escortevaartuigen, 1 1154 reddingsleepboot, en 1 begeleidende trawler. De S.O.E. (senior officer van het escorte) is de jager “Fame” [2], verder is er o.a. de jager “Vanquisher” [3], en de Noorsche korvetten “Eglantine” en “Rose”. De “Fame” en de “Eglantine” en “Rose” zijn ons nog wel bekend uit onze reis van New York naar Liverpool in begin December 1942, toen zij met groot succes ons convooi tegen onderzeebooten verdedigden (zie aldaar, bl. 757, ook de uittreksels uit de krantenberichten in dit dagboek).- Dit convooi is 9½ mijls-vaart.- Nr. 56 is een z.g. reddingschip, voorzien van hospitaal, dokters enz.- De nr. 52 is ook een convooitanker, de “Fjordaas” (bl. 1123) die vorige thuisreis ook bij ons was.- De “Curaçao” is al de 3e achtereenvolgende reis nu bij ons.- Dit convooi is “O.N. 212”.
Heb mijn radiotoestel 1155 weer afgetuigd, daar ’t niet op zee gebruikt mag worden, daar duikbooten de radiotoestellen bij luisteren soms kunnen peilen.
--- Oorlogsnieuws: de afgeloopen nacht is Leverkussen (beNoorden Keulen) gebombardeerd (chemische industrie; 5 vliegtuigen gingen verloren).- De Russen verloren ’t belangrijke knooppunt, Zhitomer dat ze eenige dagen geleden veroverd hadden, en veroverden Ovruch op de rechtervleugel van hun wig in de Duitsche linies; verder veroverden ze een nieuw bruggehoofd over de Dnjepper, bij Cherkassy; tusschen hun beide bestaande bruggenhoofden bij Kiev en bij Kremenchug en Dnepropretovsk.- Mosley, de leider der Engelsche fascisten, is uit de gevangenis 1156 losgelaten wegens gezondheidsredenen. Het Fransche slagschip “Richelieu” dat wij indertijd in New York zagen te repareeren, is nu in dienst. --- (bl. 835).-
De kapitein Guttig heeft te Londen van de Koningin het “Kruis van Verdienste” ontvangen, omdat hij de geheele oorlog trouw gevaren had.-
Daar viel juist te 18.35 uur een zware dieptebom, het gaf een zware plof in het schip.-
Vanavond mijn in Halifax gekochte gevoerde leeren jekker weer geolied, ik heb deze de laatste dagen gebruikt.-
[1] Zie bl. 1129.
[2] Waarschijnlijk de “H 78”.
[3] De “I 54”.