Spalding, Engeland, dinsdag 6 juni 1944 06-06-1944
D-DAY!
Dinsdag 6 juni 1944 Goed weer, bewolkte lucht. Vanochtend tussen vier en vijf uur vlogen er veel vliegtuigen over. Maar dat gebeurt zo vaak de laatste dagen. Ook gaan er geregeld grote legervoertuigen door de stad, overdag en ’s avonds.
Ik hoorde vanochtend op de radio eindelijk het lang verwachte - of door sommigen niet verwachte - nieuws van D-day: de invasie van Frankrijk door geallieerde troepen is vanochtend begonnen. De uitzending begon met communiqué nummer 1 van generaal Eisenhowers hoofdkwartier. Later volgden redevoeringen van koning Haakon van Noorwegen, onze minister-president Gerbrandy, minister Hubert Pierlot van België en van een Fransman.
Vandaag is het volle maan.
Vanmiddag met Marie round the skinyard gewandeld. Vanavond met oom Cor naar de Black Swan geweest, naar een veiling van huizen en land. Een stuk land aan de Pinchbeck Road van 3,5 acres bracht 1650 pond op. Het werd gekocht door Bert Elson. Na afloop naar de Red Lion. We ontmoetten daar Birch die een paar jaar geleden ook op de Fletcherbruiloft was. Hij herkende me nog.
Oorlogsnieuws Churchill sprak in het Lagerhuis, het House of Commons: de operaties verlopen op een geheel bevredigende manier. De invasie was 24 uur uitgesteld wegens slecht weer. Van middernacht tot de dageraad wierpen meer dan duizend zware bommenwerpers vijfduizend ton bommen op tien kustbatterijen. Voor de invasie zijn voor de eerste linie elfduizend vliegtuigen beschikbaar. Een vloot van vierduizend schepen en vele duizenden kleinere schepen bracht de troepen over naar de Franse kust, tussen Le Havre en Cherbourg in Normandië. De kust wordt door 640 scheepskanonnen van zestienduims tot vierduims beschoten. Mijnenvegers verrichtten groot werk. Slagschepen, kruisers, verkenners en jagers namen deel aan de operaties. De luchtvloot, waaronder zweefvliegtuigen, met parachutisten had een lengte van tweehonderd mijl. Al dit transport vereist een geweldige organisatie.
Dinsdag 6 Juni 1944. Goed weder, bewolkte lucht. Hoorde vanochtend tusschen 4 uur en 5 uur veel vliegtuigen overvliegen, doch dat gebeurt zoo vaak de laatste dagen, terwijl er ook geregeld groote militaire voertuigen door de stad gaan, overdag en ’s avonds.
1388 Hoorde vanochtend op de radio eindelijk het lang verwachte (of door sommigen niet verwachte) nieuws van “D-dag”: de invasie van Frankrijk door gealliëerde troepen is vanochtend begonnen!!! Het begon met: “Communique nr. 1 van General Eisenhower’s hoofdkwartier”.- Later redevoeringen van de Koning Haakon van Noorwegen; onze minister-president Gerbrandy; en van België minister Pierlot tot hun volk; en van Frankrijk eerst ook iemand.
(Vandaag is volle maan.)
Vanmiddag met Marie “round the skinyard” gewandeld. Vanavond met oom Cor naar een verkooping [1] van huizen en land, o.a. dat stuk land aan de Pinchbeck road van 1389 3½ acres bracht 1650 pound op, Bert Elson kocht het. Na afloop naar de “Red Lion”, zag daar o.a. Birch, die eenige jaren geleden ook op de Fletcher-bruiloft was en mij nog herkende.
--- Oorlogsnieuws: Mr. Churchill sprak in het Lagerhuis (House of Commons): “de operaties verloopen op een volkomen bevredigende manier”. De invasie was 24 uur uitgesteld wegens slecht weer. Van middernacht tot dag worden wierpen meer dan 1000 zware bommenwerpers 5000 ton bommen op 10 kustbatterijen. 11.000 eerste linie vliegtuigen zijn beschikbaar voor de invasie. Een vloot van 4000 schepen met vele duizenden kleinere schepen bracht de troepen over, naar de Fransche kust 1390 tusschen Le Havre (Normandië) en Cherbourg. 640 scheepskanonnen, van 16-duims tot 4-duims bombardeerden de kust. Groot werk werd verricht door de mijnenvegers. Slagschepen, kruisers, monitors, jagers namen deel aan de operaties. De luchtvloot die uitging met parachute troepen en zweefvliegtuigen, was 200 mijl lang.- Al dit transport vereischt een geweldige organisatie.
[1] In de “Black Swan”.