Liverpool, Engeland, maandag 11 september 1944 11-09-1944
Wacht bij de trossen
Maandag 11 september 1944 Goed weer. We losten de hele dag tot zeven uur ’s avonds. Vanmiddag heb ik met kapitein Van den Berkhof en eerste machinist V.d. Goes scheepsverklaring afgelegd bij de Hollandse consul. Vanmiddag om kwart voor zes braken vier van onze stalen meertrossen omdat een sleepboot de sluisdeur had aangevaren. Daardoor begaven meerdere sluisdeuren het en zakte het water plotseling weg uit het dok.
Vandaag, fijn, een Rode Kruisbrief van u gekregen van 3 april 1944. U schreef daarin met Pasen naar Alkmaar te gaan. Ik zal u nu maar geen Rode Kruisberichten meer sturen omdat die wegens de oorlog in Holland toch niet terecht komen. Maar ik stuur u, zodra het mogelijk is, een echte brief.
De tweede stuurman Wildschut en de aflos-tweede stuurman Plug verdelen de nacht om de wacht te houden bij de trossen.
Dinsdag 12 september 1944 Mooi weer. Overdag gelost. Ze lossen hier normaal gesproken van zeven uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds. Behalve op donderdag want dan is het betaaldag en wordt er tot vijf uur 's middags gewerkt. We houden dag en nacht wacht bij de trossen. Met laag water komt het schip aan de grond en valt het scheef. Vandaag met kapitein Wulp van de Shipping de apotheek nagezien. Meneer Van de Garderen van onze vakbond vertelde dat de pensioenregeling voor de koopvaardij er nu door is. Tweede stuurman Mul kwam vanmiddag bij ons op bezoek. Hij zou voor zijn eerste rang gaan leren maar die cursus vervalt nu door het vlugge verloop van de oorlog. Hij loopt nu wacht op de Van de Velde, een boot van de Shipping die bij Mulder, onze directie, in beheer is. Kapitein is Visser uit Alkmaar, eerste officier is Van Altveer en eerste machinist Van Unnik. De rest is allemaal wilde vaart. Het moet daar aan boord een behoorlijke rommel zijn.
Oorlogsnieuws De Amerikanen zijn al tien mijl in Duitsland. En Le Havre is gevallen.
Maandag 11 sept. ’44. Goed weer. Losten de geheele dag tot 19 uur. Vanmiddag met kapitein B. v.d. Berkhof en 1e machinist F.A. v.d. Goes scheepsverklaring gedaan bij de Hollandsche Consul. Vanavond te 17.45 braken 4 van onze stalen meertrossen doordat een sleepboot de sluisdeur aangevaren had, waardoor meerdere sluisdeuren zich begaven en het water plotseling wegzakte uit het dok.
Vandaag fijn een Roode Kruisbrief van U gekregen van 3 April ’44, waarin U schreef met Paschen naar Alkmaar te gaan. [1]
De 2e stuurman Wildschut en de aflos-2e stuurman Plug, verdeelen de nacht, voor wacht bij de trossen.
1505 Dinsdag 12 Sept. ’44. Mooi weer. Overdag gelost, ze lossen geregeld van 7 uur-19 uur, behalve Donderdags, dan is het betaaldag, en wordt tot 17 uur gewerkt. Dag en nacht bij de trossen; met laag water komt het schip aan de grond en valt scheef. Vandaag de apotheek nagezien met kapitein Wulp van de Shipping. De heer Van de Garderen van onze Bond vertelde dat de pensioenregeling voor de koopvaardij er nu door is. Tweede stuurman Mul kwam vanmiddag bij ons op bezoek: hij zou voor zijn 1e rang gaan leeren, maar die cursus vervalt nu door de vlugge gang van de oorlog, en 1506 nu loopt hij wacht op de “Van de Velde”, een boot van de Shipping, die bij Mulder, onze directie, in beheer is, kapitein is Tj. Visser (zie bl. 1515 en 1681!) uit Alkmaar, 1e off. v. Altveer en 1e mach. van Unnik, de rest is allemaal “wilde vaart”, het moet daar een tamelijke rommel zijn aan boord.- (bl. 1515).-
--- Oorlogsnieuws: De Amerikanen zijn al 10 mijl in Duitschland. En Le Havre is gevallen. ---
[1] Ik zal nu maar geen Roode Kruisberichten naar U zenden, daar met die oorlog nu in Holland dat toch allemaal niet terecht komt. Maar ik, zal, zoodra het mogelijk is, U een echte brief sturen!-