Liverpool, Huskisson Dock, zaterdag 9 september 1944 09-09-1944
New York - Liverpool
Veilig in Liverpool
Zaterdag 9 september 1944 We waren vanochtend al vroeg bij Bar Vuurschip waar we om 5.23 uur ankerden, wachtend op het tij. De haven is nu dag en nacht open. Vroeger moest je altijd wachten tot de mijnenvegers klaar waren. Het Nederlandse hospitaalschip Oranje lag er ook en ging naar binnen. Ook lag er nog een groot en een klein vliegdekschip. Het wordt mooi weer.
Oorlogsnieuws Luik en Ostende zijn bevrijd. De geallieerden staan dicht bij Belfort, de ingang van de Bourgondische Poort. Er rukken tussen Nederland en Zwitserland vijf legers op naar Duitsland. Het bericht dat de geallieerden op Nederlands gebied zijn, wordt niet bevestigd. Rusland heeft in een wapenstilstand met Bulgarije toegestemd, nadat dit land aan Duitsland de oorlog heeft verklaard. Russische troepen zijn Bulgarije binnengetrokken en bezetten nu onder meer de haven Varna. De beschietingen met vliegende bommen boven Londen zijn zo goed als voorbij. Na D-day zijn in 28 dagen één miljoen troepen en 130.000 voertuigen in Frankrijk geland. Dagelijks voeren zestien konvooien de voorraden voor de troepen aan. De Hollandse minister van scheepvaart, De Booij, sprak over de radio over een verlof-, wachtgeld- en pensioenregeling voor de koopvaardij.
We gingen om 14.57 uur anker op en lagen na lang wachten om 20.45 uur gemeerd in het Huskisson Dok bij de Cunard Lijn. Kapitein Dekker en de heren Freeman en Koomen kwamen aan boord.
Zondag 10 september 1944 Mooi weer. De hele dag wordt druk gelost, waaronder de deklading. We hadden aan dek onder andere zeven wreckingtrucks - bergingsvoertuigen - van elk twaalf ton. Verder 1302 ton bevroren vlees, 1008 ton staal, stijfsel, bonen en 934 ton melkpoeder. In totaal 6589 ton. Ik heb een scheepsverklaring getikt, ook over het laden van het vlees in New York. Verder kwam de RAF Intelligence officer aan boord om inlichtingen over de aanval op ons konvooi omdat dit een geheimzinnig geval is. Vanavond geprobeerd om met Spalding te bellen maar er was te veel vertraging. Nu schrijf ik een brief en morgen een telegram.
Zaterdag 9 Sept. 1944. Waren vanochtend al vroeg bij Bar Vuurschip, waar wij 5.23 uur ankerden [1], wachtend op het tij. Het Nederlandsche hospitaalschip “Oranje” lag er ook, en ging naar binnen. Ook lag er nog een groote en een kleine “aircraft-carrier”. Het wordt mooi weer.
--- Oorlogsnieuws: Luik en Ostende zijn bevrijd, en de gealliëerden staan dicht bij Belfort, de ingang der Bourgondische Poort. 5 legers rukken tusschen Nederland en 1502 Zwitserland naar Duitschland op. Het bericht dat de gealliëerden op Nederlandsch gebied zijn, wordt niet bevestigd (bl. 1492).- Rusland heeft in een wapenstilstand met Bulgarije toegestemd, nadat Bulgarije aan Duitschland de oorlog heeft verklaard; Russische troepen zijn Bulgarije binnengerukt en bezetten o.a. de haven Varna.- De “vliegende bommen” boven Londen zijn vrijwel afgeloopen.- Gemeld wordt dat na “D-dag” (bl. 1388) in 28 dagen tijd 1 millioen troepen en 130.000 voertuigen in Frankrijk geland zijn; dagelijks voeren 16 convooien de voorraden aan voor de troepen.- De Hollandsche minister van scheepvaart De Booij sprak over de radio over een verlof-, wachtgeld en pensioenregeling voor de koopvaardij. ---
1503 Gingen te 14.57 anker op en lagen na veel wachten te 20.45 gemeerd in het Huskisson Dok, bij de Cunard Lijn. Kapitein Dekker, de heeren Freeman en Koomen kwamen ook aan boord.
Zondag 10 Sept. ’44. Mooi weer; de geheele dag wordt druk gelost: o.a. de deklading, hadden o.a. 7 wrecking-trucks (bergingsvoertuigen) aan dek van 12 ton elk. De verdere lading was: 1302 ton bevroren vleesch, 1008 ton staal; stijfsel, boonen, 934 ton melkpoeder, alles totaal 6589 ton. Heb een scheepsverklaring getikt, o.a. over ’t laden van ’t vleesch in New York; verder kwamen de R.A.F. Intelligence officer, over de aanval op ons convooi om inlichtingen, daar dit een geheimzinnig geval is. Vanavond getracht Spalding op te 1504 bellen, doch er was te veel vertraging, en schrijf nu een brief en stuur morgen een telegram.
[1] De haven is nu dag en nacht open; vroeger moest je altijd wachten tot de mijnenvegers gereed waren.-