Spalding, Engeland, zondag 3 december 1944 03-12-1944
Geen nachttrein meer
Zondag 3 december 1944 Regen en wind. Meneer Hatwell kwam vanmiddag nog even aan in zijn invalidenwagen. ’s Middags met Marie gewandeld en me bij de politie aan- en afgemeld. Corrie kwam nog even langs. Vanavond gekaart - bridge - met z’n vieren: oom, tante, Marie en ik.
Maandag 4 december 1944 De afgelopen nacht heeft het flink gestormd en geregend. Nu is het weer goed weer. Vanochtend met Will gewandeld en naar het Food Office geweest voor een rantsoenkaart. ’s Middags mevrouw Mason goedendag gezegd: ze was de vorige keer toen ik langskwam niet thuis. In de kassen Dick en Marie’s chrysanten bekeken. Er kwamen drie, net door oom, Dick en voorman Jessop gekochte, varkens aan.
Tante gaf me sandwiches mee en vulde mijn thermosfles, die ik van de derde stuurman te leen had, met hete koffie. Ik werd door Marie naar het station gebracht. Van meneer Hirschfeld uit Buenos Aires ontving ik nog een brief en een kopie van een brief. Om 6.04 ’s avonds zou de trein vertrekken maar het werd half zeven. Overstappen in Peterborough, daar om tien voor half acht vertrokken in een heel slechte boemeltrein die pas om tien minuten over elf 's avonds op Kings Cross in Londen aankwam. Ik kon nog net de trein van half twaalf naar Paddington halen. Overal slapende mensen.
Dinsdag 5 december 1944 Ik kwam om vijf voor half vier in de ochtend in Bristol aan. Daar tot de vertrektijd van tien minuten over vijf wat op het station rondgehangen. Ik arriveerde tenslotte om ongeveer kwart voor zes in Avonmouth en was om zes uur aan boord. Dat nachtreizen per trein en dat rondhangen op die ongezellige stations is niets voor mij. Ik zal tenminste niet gauw meer de nachttrein nemen. Dat wachten op die stations is het ergste.
Het schip lag nog in het droogdok. ’s Avonds gingen we uit het droogdok en begonnen met ballast laden. Sint Nicolaas in Holland?
Ik heb oom Cor aan coupons voor ondergoed geholpen. Ik ben blij wat terug te kunnen doen. Ze zijn altijd zo goed voor me geweest.
Zondag 3 dec. ’44. Regen en wind. Mr. Hatwell kwam vanmiddag nog even aan in zijn stoelfiets. Des n.m. met Marie gewandeld, o.a. mij bij de politie aan- en afgemeld. Corrie kwam nog even aan. Vanavond gekaart (bridge) met zijn vieren, oom, tante, Marie, en ik.
Maandag 4 dec. ’44. De afgeloopen nacht heeft het aardig gestormd en geregend; en nu is het weer goed weder. Vanochtend met Will gewandeld, o.a. naar ’t “Food Office” 1581 voor een rantsoenkaart.- Des n.m. mrs. Mason goedendag gezegd, die vorige keer niet thuis was toen ik aanklopte. Dick’s en Marie’s chrysanten bekeken, in de kassen.- Zag 3 varkens komen, juist gekocht door Oom, Dick, en Oom’s voorman Jessop.
Tante gaf me sandwiches mee, en vulde mijn thermosfles (die ik van de 3e stuurman teleen had) met heete koffie. Door Marie naar ’t station gebracht. Had nog 1 brief en 1 copy brief van mijnheer Hirschfeld uit Buenos Aires gekregen.- Te 6.04 n.m. zou de trein vertrekken, doch het werd 6.30 n.m. Overstappen te Peterborough, 7.20 vertrokken, vandaar, een heel slechte boemeltrein, die pas 11.10 n.m. in Kings Cross (Londen) was; kon juist de 11.30 n.m. trein van Paddington halen, allemaal slapende menschen in de coupee.
Dinsdag 5 Dec. ’44. Was 3.25 v.m. te Bristol. Wat op ’t station rondgehangen. Te 5.10 v.m. tenslotte vertrek, was ± 5.45 te Avonmouth.[1] Te 6 uur v.m. naar boord.
Schip lag nog in het droogdok.- Gingen vanavond uit ’t droogdok, en ballast laden. (Sint Nicolaas in Holland??)
Ik heb oom Cor geholpen met coupons voor ondergoed, ik ben blij wat terug te kunnen doen, zij zijn altijd zoo goed voor mij geweest!
[1] Dat nachtreizen per trein en dat rondhangen op die ongezellige stations, is niets gedaan, ik zal tenminste niet gauw meer de nachttrein nemen; dat wachten op die stations is het ergste!