Iets buiten New York, zaterdag 13 januari 1945 13-01-1945
New York - Avonmouth
HX 332
Zaterdag 13 januari 1945We vertrokken vanochtend vroeg om tien minuten over half zes van de pier van Hoboken in konvooi naar Liverpool. Het was gelukkig niet zo koud, 4° C. boven het vriespunt. Onze was en wc-waterleidingen beginnen weer te ontdooien. We ankerden nog voor ongeveer een uur bij Ambrose Channel voor machinereparatie. Vanavond was het erg donker op de wacht, met koude motregen. Vanmiddag wat geslapen. Sloepenrol gehouden. Om twaalf uur 's middags waren we in het beboeide kanaal. Afgelegd 43 mijl.
Zondag 14 januari 1945Buiig bedekte lucht, 's middags opklarend. Vanochtend op onze wacht, om ongeveer half vijf, zagen we ineens twee rode lichten - onmanoevreerbaar schip - recht vooruit. We hebben nummer 71 en zijn dus kolomleider. Het bleek om een escortevaartuig te gaan. We gingen wat opzij en het schip kwam tussen nummer 61, de commodore, en ons in. En voer vervolgens weer naar voren.
Veel warmer overdag, de wind liep naar het zuiden.
Middaguur: gisbestek 39° 58’ N., 69° 8,5’ W., 210 gismijl in 24 uren, bar. 1010, lucht 7,5°, water 12°, wind oostnoordoost 5. 's Middags hoorden we dat vlak bij Halifax een schip was getorpedeerd.
Ik telde die middag 41 schepen, waarvan 26 Liberty-schepen en zes tankers. We varen in acht kolommen en bij Halifax komen er nog twee kolommen bij. Dit konvooi is HX 332, een 9½ mijlskonvooi, zoals we meestal hebben. De commodore is F. H. Taylor, DSC, op de Noorse motorboot Abraham Lincoln. Taylor hebben we al vaker als commodore gehad. De vice commodore is de gezagvoerder van de Erin, met nummer 81, zodat we met ons nummer 71 precies tussen de commodore en de vice-commodore in varen. Er zijn twee rear commodores, te weten de kapiteins van de Port Sydney, 84, en de tanker Niso met nummer 44. Er zijn drie tankers aangewezen als escort oilers, namelijk de nummers 52, 63 en 73.
Het escorte bestaat uit drie korvetten die de Task Unit W. 8 vormen. Het zijn de HMCS Kenogami K 125, HMCS Arvida K 113 en de HMCS Arrowhead K 145. De andere Hollandse schepen in het konvooi zijn de Frans Hals met nummer 53, de tanker Macuba met nummer 95 en de Meerkerk, nummer 91. Die laatste is niet komen opdagen. De kapitein ervan was dronken op de conference. De nummer 43 is de Desirade, een Franse passagiersboot en bekend uit de Zuid-Amerika vaart. Het schip heeft een paar Luxemburgse hertoginnen aan boord.
In de konvooiorders werd vermeld dat er toegenomen duikbootactie in de noord- en zuidwestelijke aanloopgebieden van de Britse Eilanden is waargenomen en ook dat er sprake is van vijandelijke onderzeebootactie in de Ierse Zee.
OorlogsnieuwsDe Amerikaanse landing op Luzon, het hoofdeiland van de Filippijnen, verloopt goed. Nieuw Russisch winteroffensief in Polen.
Zaterdag 13 Januari 1945. Wij vertrokken vanochtend vroeg, te 5.40 uur, van de pier te Hoboken, in convooi, naar Liverpool. Het was gelukkig niet zoo koud, 4° C. boven het vriespunt. Onze waschwaterleiding en WC-waterleiding begint weer te ontdooien. 1604 (Ankerden nog ± 1 uur bij Ambrose-Channel voor machinereparatie.) Vanavond buitengewoon donker op de wacht, met koude motregen. Vanmiddag wat geslapen. Sloepenrol gehouden. MD.: in “beboeid kanaal”; afgelegd 43 mijlen.-
Zondag 14 Januari ’45. Buiig bedekte lucht, des n.m. opklarend. Vanochtend, op onze wacht, te ± half 5, ineens 2 roode lichten [1] recht vooruit (wij zijn nr. 71, dus kolomleider); bleek een escortevaartuig te zijn; wij gingen eventjes op zij, en hij kwam tusschen 61 (de commodore) en ons in; en ging toen weer naar voren.
Veel warmer overdag, de wind liep naar het Zuiden.
MD. gisbestek: 39° 58’ N., 69° 8,5’ W., 210 gismijlen in 24 uren; bar. 1010, lucht 7,5°; water 12°, wind ONO. 5. Des namiddags hoorden wij dat vlak bij Halifax een schip getorpedeerd was.
Ik telde des n.m. 41 schepen (waarvan 26 Liberty-schepen, en 6 tankbooten), we zijn in 8 kolommen; bij Halifax komen er nog 2 kolommen bij. - Dit convooi is “HX 332”, een 9½ mijls-convooi, zooals wij meestal hebben. De commodore is F.H. Taylor, DSC, op de Noorsche motorboot “Abraham Lincoln” [2] nr. 61. De vice-commodore is de gezagvoerder van de “Erin” nr. 81; zoodat wij als nr. 1605 71 juist tusschen de commodore en de vice-commodore in varen. Er zijn 2 rear-commodores: de kapiteins van de “Port Sydney” (84) (deze was op onze uitreis vice-commodore) en van de tankboot “Niso” (nr. 44). Er zijn 3 tankbooten aangewezen als “escort-oilers”, nl. nrs. 52, 63, 73.
Het escorte bestaat uit 3 korvetten, vormende “Task Unit W. 8”: HMCS “Kenogami” (K-125); HMCS “Arvida” (K-113), en HMCS “Arrowhead” (K 145).- De andere Hollandsche schepen in ’t convooi zijn: “Frans Hals” (nr. 53); tankboot “Macuba” (nr. 95) en de “Meerkerk” (nr. 91) doch deze laatste is niet op komen dagen; die kapitein ervan was dronken op de Conference. De nr. 43 is de “Desirade”, een Fransche passagiersboot, bekend uit de Zuid-Amerika vaart, en die heeft eenige Luxemburgse hertoginnen aan boord.-
In de convooi-orders werd vermeld vermeerderde duikboot-actie in de NW. en ZW. aanloopgebieden van de Britsche Eilanden; en vijandelijke onderzeeboot-actie in de Iersche Zee!
--- Oorlogsnieuws: de Amerikaansche landing op Luzon, het hoofdeiland der Philippijnen, gaat goed.- Nieuw Russisch winteroffensief in Polen. ---
[1] 2 roode lichten betekent dat het schip onmanoeuvreerbaar is, dus b.v. de machine of het roer defect.
[2] Die hebben we meerdere malen al als commodore gehad.-