Buenos Aires, maandag 24 september 1945 24-09-1945
Montevideo - Buenos Aires (rede)
Lading voor Holland!
Maandag 24 september 1945 Om zes over twee vannacht gingen we voor anker op de rede van Buenos Aires. Ik hoefde niet uit bed te komen dus ik maakte van gisteravond tien uur tot vanochtend acht uur een mooie boerennacht. De klok ging dertig minuten vooruit en staat nu op zowel de Argentijnse als op de Uruguay-tijd. Die verschillen beide precies drie uur met Middelbare Tijd Greenwich. We ontvingen de dokter en overige autoriteiten die met de doktersboot Rawson aankwamen en verkregen practica en twee rivierloodsen aan boord. Om kwart over twaalf ’s middags haalden we het anker op en stoomden de Paranarivier op. Aardig varen tussen de groene oevers. Je ruikt het land. Het werd warm met de noordoostelijke wind. Heldere lucht. We zijn druk bezig om de ruimen klaar te maken voor gestort lijnzaad. We waren er in Montevideo al mee begonnen.
Dinsdag 25 september 1945 Veel weerlicht, de lucht was buiig, dreigend. We ankerden om 4.35 in de ochtend bij Villa Constitucion. Overdag veel regen, wind en weerlicht. Vanochtend ben ik met de kapitein de wal op geweest, naar de agent, om over de lading te spreken. We gaan nog niet aan de kade. Wat een modderpoel hier aan de wal. We moesten eerst wachten op een ligplaats aan de kade en nu wachten we weer op vergunning van de Argentijnse regering om te gaan laden. De regering heeft hier namelijk de hele graanhandel in beheer genomen. We maken intussen de ruimen laadklaar.
Woensdag 26 september 1945 Goed weer, buiige lucht. We wachtten op de laadvergunning en maakten verder de ruimen laadklaar. Ik heb een flinke boerennacht gemaakt. Dat is weer goed, zo’n paar rustige dagen. Ik ga weer brieven schrijven, een brief naar u. ’s Middags zijn we naar de kade verstoomd om te gaan laden. Meneer Hirschfeld uit Buenos Aires, van de KHL, is hier gisteren ook gearriveerd.
Donderdag 27 september 1945 Om twee uur vannacht uit m’n slaap opgeschrikt en in touw, in stortregen, onweer en storm - pampero - omdat het schip met het achterschip van de kant afwoei. De boel aan wal had het begeven. De scheepstrossen waren niet gebroken. Om acht uur vanochtend lag het schip weer vast. Ik kreeg twee luchtpostbrieven van huis, uit de Soendastraat. En we begonnen in de middag met de eerste lading voor Holland na vijfenhalf jaar! Bestemd voor Amsterdam of Rotterdam, dat is nog niet bekend. We laden hier tweeduizend ton lijnzaad. Vanavond weer brieven geschreven naar u, Marie, tante Immetje en mevrouw Esman.
Maandag 24 Sept. ’45. Te 2.06 ten anker reede Buenos Aires. Ik hoefde er niet uit, dus maakte een mooie “boerennacht” van gisteravond 10 uur tot vanochtend 8 uur. De klok ging 30 min. vooruit, en staat nu op Argentijnsche zoowel als op Uruguay-tijd, 1767 die beide 3 uur precies met Middelbare tijd Greenwich verschillen. Ontvingen de dokter en overige autoriteiten met de doktersboot “Rawson”, verkregen practica, twee rivierloodsen a/boord. Te 12.15 anker op en stoomden de Parana-rivier op. Aardig varen tusschen de groene oevers. Je ruikt het land; het werd warm met de NOe wind; heldere lucht. Zijn druk bezig de ruimen gereed te maken voor gestort lijnzaad, was daar in Montevideo ook al mee bezig geweest.
Dinsdag 25 Sept. ’45. Veel weerlicht; lucht was even buiig dreigend. Ankerden 4.35 v.m. bij Villa Constitucion. Overdag veel regen, wind, weerlicht. Vanochtend met de kapitein de wal op, naar de agent, over de lading spreken. We gaan nog niet aan de kant. Wat een modderpoel hier aan de wal! We wachtten eerst op een ligplaats aan de kade, en nu wachten we weer op vergunning van de Argentijnsche regeering om te 1768 gaan laden. Maken intusschen de ruimen laadklaar. [1]
Woensdag 26 Sept. ’45. Goed weer, buiige lucht. Wachtten op papieren om te gaan laden. Gingen verder door de ruimen laadklaar te maken. Heb een flinke ”boerennacht” gemaakt. Weer goed, zoo’n paar rustige dagen; ik ga weer brieven schrijven, een brief naar U. Zijn des namiddags verstoomd naar de kant, om te laden. de heer Hirschfeld uit B. Aires van de K.H.L. is hier ook gearriveerd, gisteren.
Dond. 27 Sept. ’45. Te 2 uur v.m. uit de slaap opgeschrikt en in touw, in stortregen en onweer, storm, (pampero), toen schip met achterschip van de kant afwoei, de boel aan de wal had het begeven, de scheepstrossen waren niet gebroken. Te 8 uur lag ’t schip weer vast. Twee luchtbrieven van huis, uit de Soendastraat! Begonnen des n.m. met de eerste lading voor Holland, na 5½ jaar! [2] Laden hier 2000 ton lijnzaad. Weer 1769 brieven geschreven vanavond naar U, Marie, tante Immetje en mevrouw Esman.
[1] De regeering heeft hier al de graanhandel onder zijn beheer genomen.
[2] Voor Amsterdam òf voor Rotterdam, dat is nog niet bekend.