Boston, US, donderdag 11 juni 1942 11-06-1942
Liverpool - Boston
Vier overlevenden opgepikt
Donderdag 11 juni 1942 Op de hondenwacht zag ik om ongeveer twee uur een helder rood licht, gedurende een paar seconden. Dit was aan stuurboord dwarsop, het leek buiten het konvooi te zijn. Ik zag het later nog vijf maal tot het achter het konvooi verdween. Tegen vier uur vanochtend seinde de vice-commodore ons of we die reddingsboot gezien hadden. Na seinen met de Viscount hoorden we dat de achter het konvooi varende korvet vier overlevenden had opgepikt van een getorpedeerd schip uit een ander konvooi. Die boot was door de halve storm uit het zuiden op onze route terechtgekomen want we waren immers van koers veranderd: meer noordelijk. Ook toevallig dat ze zo in de donkere nacht door een konvooi opgepikt worden. Wat had er anders van die boot terecht moeten komen? Zo ver van land, midden op de Noord-Atlantische Oceaan.
Vanochtend gebaad. Het schip slingert zeer zwaar wat heel lastig en vermoeiend is. De Tolten, een tien mijls schip is om elf uur vanochtend uitgevallen met een machinedefect waarop we de vaart tot acht mijl verminderden. Om zes uur vanavond was die boot er weer bij en ging het konvooi weer met 9,5 mijl verder.
Oorlogsnieuws De Duitsers vallen weer aan bij Kharkov.
Donderdag 11 Juni 1942. Op de hondewacht zag ik te 2u ongeveer een helder rood licht, gedurende eenige seconden; dit was aan stuurboord dwarsop, het leek buiten het konvooi te zijn; ik zag het later nog 5 maal totaal, toen het achter het konvooi verdween; tegen 4 uur toen het al daglicht was, seinde de vice-commodore ons of wij die reddingboot gezien hadden, die tusschen kolom nr. 5 en nr. 6 gepaseerd was; na seinen met de “Viscount” hoorden wij dat de achter het konvooi varende korvet 4 overlevenden had opgepikt van een getorpedeerd schip van konvooi “ON.100” (bl, 397, 398, en bl. 414, 416). Die boot was door de halve storm uit het Zuiden, die er 414 woei, op onze route terecht gekomen, want wij waren immers koers veranderd meer Noordelijk (zie bl. 397). Ook toevallig dat ze zoo in de donkere nacht door een konvooi opgepikt worden; wat had er anders van die boot moeten terecht komen, zoo ver van land, midden op de Noord-Atlantische Oceaan!-
Vanochtend gebaad. Het schip slingert zeer zwaar, hetgeen zeer lastig en vermoeiend.- De nr. 23 “Tolten”, een 10-mijl schip, is te 11u uitgevallen met machinedefect, waarop wij de vaart tot 8 mijl verminderden (officieele convooivaart deze reis is 9½ mijl), te 18u was die boot weer bij en ging het konvooi weer met 9½ mijl verder.
Het avondrapport van de “senior officer escort” aan de commodore luidde: ”ON. 100 is collecting all the trouble there is- Is about 150 miles southwest of us”.(= “convooi 415 ON 100 is in alle mogelijke moeilijkheden; hij is ± 150 zuidwest van ons”).-
Wij gaan niet rechtstreeks naar New York, doch eerst naar Boston; (waarheen alle schepen bestemd voor havens bezuiden Halifax eerst moeten gaan).-
Weeroverzicht: 9 Juni constant hooge barometer (1030 mb), wind NNW 4 à 2; 10 Juni geleidelijk dalende barometer, wind ZZO 2, des n.m. toenemend tot ZZO5; luchttemperatuur 9 en 10 Juni ± 13o C.; 11 Juni ruw weder, wind ZZO. 6 à 7, barometer nog geleidelijk dalende (MN. 1001 mb.); lucht 12o C; heiige kim. De lucht was 6 en 7 Juni helder wolkdrijvend geweest, doch daarna bijna voortdurend overdekt; wij konden toch echter af en toe de zon zien, en zoo ons bestek bijhouden.
Oorlogsnieuws 11 Juni: de Duitschers vallen bij Kharkov weer aan.-