Kaap Race, vrijdag 12 juni 1942 12-06-1942
Liverpool - Boston
Flag Day
Vrijdag 12 juni 1942 Op de hondenwacht nog ruw weer, maar op de dagwacht begon de barometer langzaam te stijgen, wind oost 6 en 5, 's avonds noordoost 4, lucht 14° C. Goed weer, heiige kim. De Viscount seinde aan de commodore over het andere konvooi dat dit werd geschaduwd door duikboten en elke nacht aangevallen. In de nacht van 9 op 10 juni werden de Ramsay en de Empire Clough getorpedeerd. De eerste zonk maar de tweede is misschien te redden. Twee korvetten waren door hun dieptebommen heen.
De nachten zijn nu weer donker omdat er geen maan is. Om half drie begint het echter al te schemeren en om vier uur is het al licht. Op order van de senior officer escort zijn we om kwart voor elf vanochtend weer een meer noordelijke omweg gaan maken. We hebben ook het rendez-vous gekregen voor de ontmoeting met het local escort, overmorgen.
Avondrapport van de Viscount aan de commodore: wij worden ook geschaduwd. In geval van nachtelijke aanval wens ik verlichting van snowflakes.
Zaterdag 13 juni 1942 Gelukkig is er vannacht geen aanval geweest. ’s Middags werd ons rendez-vous met het Local Canadian Escort weer gewijzigd omdat ons konvooi sneller liep door het gunstige weer.
Zondag 14 juni 1942 Fraai tot goed weer, lucht meestal bedekt, soms helder met heiige kim. De observaties zijn de laatste dagen bemoeilijkt omdat het lastig is zon te schieten met slechte kim.
Vandaag was het een Amerikaanse feestdag: Flag Day. We hadden de hele dag de Hollandse vlag aan de gaffel waaien.
Ik heb gisteren en vandaag de inventaris van de apotheek opgenomen en alles netjes geordend. Om zes uur vanavond waren we 57 mijl ten zuiden van Kaap Race.
Het rendez-vous voor het local escort had plaats om acht uur 's avonds. Twee jagers - de Walker en een voormalige Amerikaan met vier schoorstenen - en twee korvetten namen de zaak over. Ons oude escorte bleef nog een tijdje bij ons, voor het konvooi uit vegend. Maar de korvet met de vier geredden aan boord was al meteen vertrokken. Af en toe vloog er een vliegtuig over. Dit was het air escort, het luchtescorte. Het was zeer heiig, dus nogal lastig om het local escort te ontmoeten. Maar we hadden de afgelopen nacht een paar stersbestekken gemaakt die vrij goed waren ondanks de slechte kim. Er werden radiopeilingen van Kaap Race genomen.
Vrijdag 12 Juni 1942. Op de hondewacht nog ruw weder, wind ZO. 6, barometer 416 constant, doch op dagwacht (4u - 8u v.m.) begon barometer langzaam te rijzen, wind Oost 6, en 5, des avonds NO. 4; lucht 14° C; goed weder, heiïge kim.- “Viscount” seinde aan Commodore over konvooi “ON 100”: “dit werd vanaf 8/6 geschaduwd door duikbooten, en vanaf de 8e elke nacht aangevallen, in de nacht van 9 op 10 juni werden de “Ramsay” en de “Empire Clough” getorpedeerd, de eerste zonk, doch de 2e is misschien te redden, 2 korvetten waren door hun dieptebommen heen, en versterkingen waren er al bij gekomen.”- (ON 100 was een langzamer convooi).-
De nachten zijn nu weer donker daar er geen maan is; om half 3 begint het echter al te schemeren, en om 4 uur is het al daglicht. Op order “Senior officer escort” zijn wij te 11u 45 weer een meer Noordelijker omweg gaan maken. Wij hebben ook het rendez-vous gekregen voor de ontmoeting met het “local escort” overmorgen (12u ’s middags).-
417 Avondrapport van de “Viscount” aan de Commodore: “Wij worden ook geschaduwd; in geval van nachtelijke aanval wensch ik “snowflakes” verlichting”(zie bl. 244, 387).
Zaterdag 13 Juni 1942. Gelukkig geen aanval vannacht geweest.-
Goed tot fraai weder, zeer heiïg, afwisselend bedekte en heldere lucht, barometer nog langzaam rijzend. Water kouder wordend! Barometer lucht en water: te 16u: 1015 mb, 10o C, 6o C; 20u: 1016,3 mb., 10o,5 C., 3o,8C; MN. 1016,5 mb., 8o C, 5o C. Wind was N.O. 3.- Des namiddags werd ons rendez-vous met het local (“Canadian”) escort (zie gisteren), weer gewijzigd omdat ons convooi sneller liep, door gunstig weer.- Te 12.20 n.m. trok nog even een mistbank over.-
Zondag 14 Juni 1942. Fraai tot goed weer; lucht meestal bedekt, soms helder; heiige kim. Observaties de laatste dagen bemoeilijkt door lastig zon te schieten, met slechte 418 kim. Wind ONO. 3. Barometer en thermometers (lucht en water): MD.: 1017,1 mb., 9,8° C.; 5,8° C.; 16u: 1017,0 mb., 12,5° C.; 6° C; 20u: 1016 , 8 mb., 10,4° C., 5,6 ° C. Dus zeewater nog koud! De lucht voelde nog echt waterkou aan.
Vandaag was het een Amerikaansche feestdag: “Flag Day”, wij hadden de geheele dag de Hollandsche vlag waaien aan de gaffel.-
Ik heb gisteren en vandaag de inventaris van de apotheek opgenomen, en alles netjes geordend.- Te ± 18 uur waren wij 57 mijl bezuiden Kaap Race.-
Het rendez-vous voor het local escort had plaats te 8u v.m.: 2 jagers (de “Walker”, en een gewezen Amerikaan met 4 schoorstenen) en 2 korvetten namen de zaak over, ons oude escorte bleef nog eenige tijd bij ons, voor het convooi uit “vegende”; de korvet met de 4 geredden aan boord (bl. 413) was echter 419 direct vertrokken. Af en toe vloog er een vliegtuig over, dit was het “air-escort” (= lucht-escorte). Het was zeer heiig, dus nogal lastig om het local escort te ontmoeten, echter de afgeloopen nacht eenige sterbestekken gehad, die vrij goed waren ondanks de slechte kim. Er werden radiopeilingen van Kaap Race genomen.
Vanavond radiobericht uit Halifax: “vliegtuig heeft 2 zeilbooten gezien in moeilijkheden met ongeveer 8 man er in”; bestek was een plaats bijna 2 dagen terug. De Commodore (in overleg met de “Walker”) paste vanavond voor het eerst “evasive steering” toe (blz. 405): te 17.u45m veranderden wij koers 17o naar stuurboord en te 21u45m 24o naar bakboord.-