Liverpool, Huskisson Dock, donderdag 23 juli 1942 23-07-1942
Halifax - Liverpool
Lossen en ander werk
Donderdag 23 juli 1942 We waren vannacht nog met twee schepen over en hadden twee korvetten als begeleiding. We liepen soms maar 5 mijl. Om 9 uur waren we voor de monding van de Mersey, maar moesten daar nog een hele tijd op de loods wachten. Er waait een harde westenwind met aanschietende zee. De loods was tegen de middag aan boord en toen stoomden we naar binnen en ankerden om ongeveer half twee voor de stad. De tender van de Cunard kwam om de passagiers op te halen. Gingen ’s avonds om 7 uur anker op en lagen om 22.45 uur gemeerd in het Huskisson Dock.
De Westland lag op de rivier voor anker toen we arriveerden en gaat morgenochtend weg. De schepen van het langzame gedeelte van het konvooi zijn hier ’s middags ook voor anker gegaan, dus bijna tegelijk met ons. Ik heb meteen telegrammen naar Spalding en New York gestuurd: behouden aankomst (All well). De Volendam en de Nieuw-Holland liggen dicht bij ons.
Vrijdag 24 juli 1942 De hele dag is er gelost. Buiig weer met regen. Ben druk aan het schrijven (overwerk), tot na middernacht.
Zaterdag 25 juli 1942 Vandaag is er tot 14 uur gelost. De verloftijden van officieren en bemanning geregeld. Brief naar Spalding gestuurd. Mijn aflosser kwam aan boord; hij is eventjes een uurtje geweest. Op de Westland schijnt muiterij geweest te zijn na vertrek. Het schip is door twee korvetten teruggebracht.
Zondag 26 juli 1942 Vandaag een vrij kalme dag hoewel je herhaaldelijk gestoord werd door allerlei personen die dit of dat moesten weten of vragen. Er werd tot 17 uur gelost. Ik was blij toen dat winchgerammel eindelijk afgelopen was. Ik heb vandaag mijn kasboek bijgehouden en alles in orde gemaakt om de boel over te geven aan mijn aflosser, die vanavond of morgenochtend komt. Ik hoorde dat de echtgenote van een kapitein uit Heemstede overleden was en dat die kapitein zelf, die al met zijn oog sukkelde, misschien helemaal blind zou worden; verschrikkelijk hè? Nu ga ik vanavond rustig mijn koffers al wat klaar maken voor mijn reis naar Spalding.
473 Donderdag 23 Juli 1942. Wij waren vannacht nog met 2 schepen over, en 2 korvetten als begeleiding. We liepen soms slechts 5 mijl, (zie tekening op bladzijde 473), om te 9 uur v.m. bij “Bar vuurschip”(voor de monding van de Mersey rivier) te zijn [1] doch moesten toen daar nog een heele tijd op de loods wachten. Er waait een harde W. wind, met aanschietende zee. De loods was tegen de middag aan boord, en toen stoomden wij naar binnen, en ankerden ongeveer half twee voor de stad. De tender van de Cunard kwam om de passagiers weg te halen, en met douane, immigratie enz. Gingen des avonds 7 uur anker op, en lagen te 22.45 uur gemeerd in het Huskisson dok. [2]
De “Westland” lag op de rivier voor anker toen wij arriveerden, en gaat morgenochtend weg. De schepen van het “langzame gedeelte” van het convooi zijn 474 ook des namiddags hier geankerd, o.a. de “Hercules”, (bl. 454), dus bijna tegelijk met ons.- Mevrouw Guttig kwam ook direct aan boord bij haar man.- Ik heb meteen telegrammen naar Spalding en New York gestuurd over behouden aankomst (“All well”). De “Volendam” en de “Nieuw-Holland” liggen dicht bij ons.-
Vrijdag 24 Juli ’42. De heele dag tot 19 uur is er gelost. Vandaag waren Freeman en Koomen er voor de reparatie op te nemen, en later de heer Nadort ook. Buiig weer met regen. Ben druk aan het schrijven (overwerk), tot na MN.
Zaterdag 25 Juli ’42. Vandaag is er tot 14 uur gelost. Nog met de heeren Freeman, Koomen en Nadort bezig geweest, en verder de verloftijden van officieren en bemanning geregeld. Brief naar Spalding gestuurd. Mijnheer Th. Zeylemaker kwam 475 aan boord als aflosser, hij is er eventjes een uurtje geweest. Op de “Westland” schijnt muiterij geweest te zijn na vertrek, en toen is hij door 2 korvetten teruggebracht. [3]
Zondag 26 Juli 1942. Vandaag een vrij kalme dag, ofschoon je herhaaldelijk gestoord werd door allerlei personen die dit of dat moesten weten of vragen. Er werd tot 5 uur n.m. gelost, ik was blij toen dat winchgerammel eindelijk afgeloopen was. Ik heb vandaag mijn kasboek bijgehouden, en alles in orde gemaakt om de boel over te geven aan mijnheer Zeylemaker die vanavond of morgenochtend komt.
Ik hoorde van mevrouw Guttig dat mevr. ten Kley uit Heemstede overleden was en dat kapitein ten Kley zelf, die immers met zijn oog sukkelde, misschien helemaal 476 blind zou worden, verschrikkelijk hè. Die zoon van hun was immers op de Kweekschool voor de Zeevaart.
Nu ga ik vanavond rustig mijn koffers al wat klaar maken voor naar Spalding te gaan.
[1] Je mag alleen overdag binnenvaren, als de mijnenvegers het Kanaal geveegd hebben.
[2] De scheepstimmerman heeft de afgeloopen reis een houten kist voor mij gemaakt als koffer.-
[3] Ik hoorde later dat dit gerucht niet waar was, want hij is nooit vertrokken, doch heeft 9 dagen op de rivier liggen wachten (dit vertelde de loods die 11 en 12 Augustus bij ons aan boord was, en toentertijd die 9 dagen op de “Westland” was).-