Op weg naar Newfoundland, woensdag 2 februari 1944 02-02-1944
Liverpool - New York
Huizenhoge golven
Woensdag 2 februari 1944 Op de hondenwacht en dagwacht - 0 uur-4 uur en 16 uur-20 uur - was het nog zwaar stormweer uit het westzuidwesten met buitengewoon hoge, zuidwestelijke deining. Op de brug sta je dertien meter boven water maar vaak was de kim niet te zien achter de hoge golftoppen. De zee leek wel te roken. Dus de golven waren werkelijk HUIZENHOOG, wel vier verdiepingen. En het grote schip was hierbij maar een nietig voorwerp. Onvoorstelbaar en beangstigend. De commodore was niet meer te zien. Die was maar volle kracht blijven doorjakkeren, zonder om het konvooi te denken. We konden niet zo hard draaien om te voorkomen dat de boel kapot zou slaan door de zeeën. Want het schip nam geregeld zware paaltjes en zwiepte dan flink door. Er waren nog meer schepen bij ons waarvan vele hun lichten op hadden. Maar het hele konvooi was verspreid geraakt.
Op de voormiddag werd het wat beter, er werden bijna geen paaltjes meer genomen, de wind nam af en we stoomden weer harder om ons bij de commodore te voegen. Tegen de middag waren we met zo'n tien schepen weer bij hem terug terwijl er nog tien van achteruit kwamen op zetten. Hij had inmiddels vaart verminderd. De Delfland was er ook bij. Om negen uur vanmorgen een noodsein van nummer 15, ook een Liberty-boot, die gekraakt was op de dekken. De Liberty-schepen zijn gelast in plaats van geklonken en daardoor misschien niet zo elastisch en dus zwakker.
Middaguur: bestek 48° 52’ N., 34° 34’ W. Etmaal was slechts 97 mijl. Bar. 1013,8 mb., lucht 11,3°, water 10,8°, wind westzuidwest 5. Er bleef wel een hoge deining lopen. De lucht was met al die storm nooit dik: overtrekkende, buiige, dunne wolken maar vaak was er heldere lucht te zien. Heel eigenaardig dat met die zware storm de barometer heel regelmatig was en vanaf gistermiddag half drie - middernacht: 997,9; vier uur: 1002,2; acht uur 's ochtends: 1007,5; middaguur: 1013,8 mb. - vrij snel stijgend. We kunnen er geen wijs uit worden. Of het zou een hogedrukgebied geweest moeten zijn, grenzend aan een depressie. Maar heel waarschijnlijk is het zoals hier geschetst.
ZIE TEKENING
De barometer steeg na de middag veel langzamer. Om vier uur 1015,3 mb., terwijl de wind afnam tot zuidwest 3. Het werd goed weer met zonneschijn en een heldere lucht met veel Cirrusstrepen. Om vier uur 's middags waren er ongeveer 31 schepen in zicht met een escorteschip, de K 261, voorop. De aircraftcarrier nummer 63 is er ook bij. De vrij hoge deining blijft nog doorstaan, het schip stampt en slingert flink maar neemt geen paaltjes meer. Ik heb mijn haar laten knippen door matroos Smit. Nu vanavond een bad nemen.
Oorlogsnieuws In Italië zijn de geallieerden bij Cassino door de Gustav Linie gebroken. In Noord-Rusland komen de Duitsers hoe langer hoe meer klem te zitten tussen twee grote Russische legers die op Luga aanrukken.
De barometer steeg vanaf twaalf uur vanmiddag tot zes uur vanavond uur heel langzaam en daalde vanaf zes tot negen 's avonds ook weer heel langzaam. En vanaf negen uur in de avond heel snel. Het schip slingerde 's nachts heel zwaar zodat je niet erg best sliep.
Woensdag 2 Febr. 1944. Op hondewacht en dagwacht (0 uur-4 uur en 4 uur-8 uur) nog zwaar stormweer uit het WZW., buitengewoon hooge ZWe deining (op de brug sta je 13 meter boven water [1], doch vaak was de kim niet te zien achter de hooge golftoppen), de zee leek wel te rooken. De Commodore was niet meer te zien, die was 1280 maar volle kracht door blijven jakkeren, zonder om het convooi te denken, wij konden niet zoo hard draaien om de boel niet kapot te laten slaan door de zeeën, want het schip nam geregeld zware “paaltjes” en zwiepte dan flink door. Er waren nog meerdere schepen bij ons, vele hadden hun lichten op, maar het heele convooi was verspreid geraakt.
Op de voormiddag werd het wat beter, de “paaltjes” waren vrijwel afgeloopen, de wind nam af, en we stoomden weer harder, om ons bij de Commodore te voegen. Tegen de middag waren wij met ± 10 schepen bij de commodore, terwijl er nog 10 achteruit op kwamen zetten; hij had toen vaart verminderd.- De “Delfland” was er ook bij. Te 9 uur v.m. een noodsein van de nummer 15 (ook een Libertyboot), 1281 die gekraakt was op de dekken. [2]
MD.: bestek 48° 52’ N.; 34° 34’ W.; etmaal was slechts 97 mijl! Bar. 1013,8 mb., lucht 11,3°; water 10,8°; wind WZW. 5.; er bleef echter een hooge deining loopen. De lucht was met al die storm nooit dik: overtrekkende buiige dunne wolken, doch veelal heldere lucht te zien. Zeer eigenaardig, dat met die zware storm de barometer zeer regelmatig en vrij snel rijzende was, vanaf gisteren 14.30 uur (0 uur MN.: 997,9; 4 uur: 1002,2; 8 uur 1007,5; MD. 1013,8 mb.). Daar kunnen wij niet uit wijs worden. Of het zou een Hooge Druk-gebied moeten geweest zijn, grenzend aan een depressie. Maar zeer waarschijnlijk is het als hier geschetst.”
ZIE TEKENING OP BLDZ. 1281/FB
1282 De barometer deed na de MD. veel langzamer met de rijzende beweging: te 16 uur 1015,3 mb., terwijl de wind afnam tot ZW. 3, het werd goed weder, zonneschijn, heldere lucht met veel Cirrus-streepen.- Te 16 uur waren er ongeveer 31 schepen in zicht, met 1 escorte voorop, de “K 261”; de aircraftcarrier nr. 63 is er ook bij. De vrij hooge deining blijft nog doorstaan, het schip stampt en slingert flink, doch neemt geen “paaltjes” meer. Mijn haar laten knippen door matroos Smit.- Nu vanavond een bad nemen.-
--- Oorlogsnieuws: In Italië hebben de gealliëerden een doorbraak gedaan in de “Gustav-linie”, bij Cassino.- In Noord-Rusland komen de Duitschers hoe langer hoe meer knijp tusschen twee groote Russische Legers, die op Luga aanrukken. ---
1283 De barometer was vanaf 12 uur MD. tot 18 uur zeer langzaam rijzend, en vanaf 18 uur-21 uur zeer langzaam dalend, vanaf 21 uur zeer snel dalend. Het schip slingerde zeer zwaar gedurende de nacht, zoodat je niet erg best sliep.
[1] Dus de golven waren werkelijk HUIZENHOOG, wel vier verdiepingen! En het groote schip was slechts een nietig voorwerp hierbij! Onvoorstelbaar, en beangstigend.
[2] De Libertyschepen zijn gelascht, inplaats van geklonken, en daardoor misschien niet zoo elastisch, dus zwakker. Later werden veel Liberty-schepen versterkt met aan weerszijden een lange doorlopende strip op bovenkant van de huid te lassen.