Midden op de Noord-Atlantische oceaan, dinsdag 1 februari 1944 01-02-1944
Liverpool - New York
Windkracht 10
Dinsdag 1 februari 1944 Buiig weer met veel regen. Op de dagwacht mistbanken, daarna heiig met regenbuien en tijdelijke opklaringen zodat ik om 12.56 uur met de sextant de zon en de maan kon schieten. Om 13.40 uur een korte, zware regenbui met een orkaanvlaag uit het zuidzuidwesten. De barometer daalde vanaf tien uur 's ochtends snel. Om vier uur 's nachts stond de barometer op 994,5 mb. De commodore zette om vier uur plotseling twee rode lampen op - teken van onmanoeuvreerbaarheid - en zakte snel achteruit. Maar later, nadat de mist die intussen was komen opzetten wat was opgetrokken, bleek hij plotseling weer op zijn plaats te zitten.
Gegist middagbestek: 49° 33’ N., 32° 40’ W. Afgelegd 156 mijl. Waar bestek: 49° 47’ N., 32° 31’ W. Afgelegd etmaal 145 mijl. Dus heel weinig verschil. Bar.: 986,1 mb., lucht 13,5° C., water 9,5° C., wind zuidzuidwest 6 à 7. Het schip gaat soms nog aardig te keer. Na de middag daalde de barometer heel langzaam, bereikte om half drie de laagste stand en begon toen langzaam te stijgen. Om vier uur: bar. 987,8 mb. 's Middags was de wind echter aangewakkerd tot een zware storm uit het zuidzuidwesten, windkracht 10. Daarbij soms met orkaankracht overtrekkende, inktzwarte wolken met slagregens. Het water leek wel te koken en het was heel heiig van al het opgewaaide water. De deining werd hoog uit het zuidzuidwesten, het schip stampte en slingerde flink en begon weer paaltjes te nemen.
Oorlogsnieuws De Russen namen Kingisepp aan de rivier de Luga in het noorden, dicht bij de grens met Estland, dat in het Engels Estonia heet.
's Avonds bleef het zwaar stormen uit het zuidwesten. Er liepen ontzettende stukken water. Het leek vóór de neus af en toe wel een berg. De deining en zee waren buitengewoon hoog. De barometer steeg regelmatig en tamelijk snel. Om half elf vanavond een noodsein van de nummer 45, een Amerikaans Liberty-schip, dat doormidden gebroken was. Geen wonder, want ook ons schip stootte voortdurend zwaar - paaltjes - en zwiepte daarna soms zo door dat je je hart wel eens vasthield. Van slapen kwam dan ook niet veel: je werd voortdurend wakker en werd in je kooi heen en weer gerold. Om ongeveer elf uur vanavond kwam er een hoge stortzee over die wat schade aanrichtte.
Dinsdag 1 Februari 1944. Buiig weder met veel regen, op dagwacht mistbanken, daarna heiig, met regenbuien, tijdelijke opklaringen, zoodat ik te 12.56 uur de zon en de maan kon schieten met de sectant; te 13.40 uur een kortstondige zware regenbui met orkaanvlaag uit ’t ZZW. Barometer dalend; vanaf 10 uur v.m. snel dalend. Te 4 1277 uur v.m. bar. = 994,5 mb.- De Commodore zette te 4 uur v.m. plotseling 2 roode lampen op (onmanoeuvreerbaar) en zakte snel af achteruit. Doch later, nadat de mist, die intusschen was komen opzetten, wat opgeklaard was, bleek de Commodore plotseling weer op zijn plaats te zitten.-
MD.: gegist bestek: 49° 33’ N.; 32° 40’ W. (tegen 156 mijl). Waar bestek: 49° 47’ N., 32° 31’ W. (etmaal afgelegd 145 mijl, dus zeer weinig). Bar.: 986,1 mb.; lucht 13,5° C., water 9,5° C., wind ZZW. 6 à 7.- Het schip gaat af en toe nog aardig te keer.- Na de middag daalde de barometer zeer langzaam, bereikte te 14.30 uur de laagste stand, en begon langzaam te rijzen. Te 16 uur: bar. 987,8 mb. Des namiddags was de wind echter aangewakkerd tot zware storm uit het ZZW. (windkracht 10), met 1278 overtrekkende inktzwarte wolken met slagregens, gepaard met orkaankracht, het water leek wel te koken, en het was zeer heiig van al het opgewaaide water. De deining werd hoog uit het ZZW., het schip stampte en slingerde flink, en begon weer “paaltjes” te nemen.
--- Oorlogsnieuws: De Russen namen Kingisepp, in ’t Noorden, aan de rivier de Luga, dicht bij de grens van Estland (Engelsch: Estonia). ---
Des avonds bleef het zwaar stormen uit het ZuidWesten, er liepen ontzettende stukken water, af en toe een heele berg leek het wel, vóór de neus. De deining en zee waren buitengewoon hoog, alles uit het ZW.; de barometer rees regelmatig, en tamelijk snel. Te half elf vanavond een noodsein van de nummer 45, een Amerikaansch Liberty-schip 1279, die doormidden gebroken was. Geen wonder, want ons schip stootte ook voortdurend zwaar (“paaltjes”) en zwiepte daarna door, dat je je hart wel eens vasthield. Van slapen kwam ook niet veel, je werd voortdurend wakker, en werd in je kooi heen en weer gerold. Te ongeveer 23 uur kwam er een hooge stortzee over, die eenige schade aanrichtte.