Ierland, woensdag 6 september 1944 06-09-1944
New York - Liverpool
Zware dieptebommen
Woensdag 6 september 1944 Goed weer. MD: 54° 08,5’ N., 18° 26’ W. Afgelegd 186 mijl in 23 uur; we hebben de laatste dagen de stroom tegen. Bar. 1014,1, lucht 13,5°, water 14°, wind noordwest 2.
Vanochtend was er een schietoefening. Ik telde vanmiddag tien escortevaartuigen maar vermoedelijk zijn er twaalf tot dertien omdat het escorte op de linkervleugel vanaf onze plaats niet te zien was. Om 17 uur gingen er twee schepen, een fregat en de K 487, om de west en verdwenen aan de kim.
Vandaag hoorden we af en toe dieptebommen en het escorte op onze rechtervleugel was aan het schieten. Er stegen van een uur of zes tot acht uur vanavond zo’n vier vliegtuigen op en lieten achter het konvooi dieptebommen vallen die heel hoge waterzuilen veroorzaakten. Af en toe zie je een escortevaartuig olie laden uit een tanker. Dezelfde walvisvaarder die tijdens de uitreis bij ons was, zit nu weer in dit konvooi.
Toen ik om acht uur vanavond van de wacht afkwam en in de hut dit dagboek aan het bijschrijven was, voelde en hoorde ik een paar series zware dieptebommen afgaan. Het schip trilde zwaar. Het gebeurde precies in de avondschemering.
Donderdag 7 september 1944 Goed weer, helder wolkdrijvend, het schip ligt vrij rustig. MD: 55° 16’ N., 12° 15’ W., afgelegd 228 mijl in 24 uur. Bar. 1013,3, lucht 12°, water 13°, wind noord 3.
Vannacht is er een schip bijgekomen, de Sydney Star, die nummer 137 is geworden. Ik telde 92 schepen maar mogelijk zijn het er meer. Het is slecht te tellen.
Er lijkt toch iets aan de hand te zijn. Het escorte is aanzienlijk versterkt. Regelmatig stijgen er vliegtuigen op van de vliegdekschepen en vanochtend vroeg was er ook een landvliegtuig in zicht. Nog voor de zon op was, waren er al twee vliegtuigen van een carrier opgestegen. Om acht uur vanochtend landden ze weer. Er werd ook druk over de radiotelefoon gesproken. ’s Middags om 17 uur kregen we een andere plek, nummer 108, achteraan in het midden van het konvooi. De Sydney Star werd nummer 98 en voer nu dus aan bakboord naast ons. Een van de vliegdekschepen heeft Hollandse vliegtuigen aan boord. Dat is vast de Macoma. We kunnen die vliegdekschepen nu beter bekijken omdat ze in de achtste kolom varen.
Woensdag 6 Sept. ’44. Goed weer. MD.: 54° 08,5’ N., 18° 26’ W., afgelegd 186 mijl in 23 uur (hebben de laatste dagen stroom tegen); bar. 1014,1; lucht 13,5 °; water 14°; 1495 wind NW. 2. Vanochtend was er schietoefening; ik telde vanmiddag 10 escortevaartuigen, doch vermoedelijk zijn er 12 à 13, daar de escortes op de linkervleugel vanaf onze plaats niet te zien waren. Te 17 uur gingen er 2 escortes (een fregat, en de “K 487”) om de west, en verdwenen aan de kim.
Vandaag af en toe dieptebommen, en het escorte op onze rechtervleugel was aan het schieten. Ongeveer 4 vliegtuigen gingen van ± 18 uur tot 20 uur de lucht in, en lieten achter ’t convooi dieptebommen vallen, die zéér hooge waterzuilen maakten.- Af en toe zie je een escorte-vaartuig olie laden uit een tanker.- Dezelfde walvischvaarder van de uitreis zit nu weer in dit convooi.-
Te 20 uur van wacht 1496 afkomend, en in de hut dit dagboek bijschrijvend, voelde en hoorde ik eenige series zware dieptebommen gooien, het schip trilde zwaar; het was juist in de avondschemering.
Donderdag 7 Sept. ’44. Goed weder, helder wolkdrijvend, schip ligt vrij rustig. MD.: 55° 16’ N., 12° 15’ W., afgelegd 228 mijl in 24 uur; bar. 1013,3; lucht 12°; water 13°, wind N. 3.
Er schijnt toch iets aan de hand te zijn; vannacht is er een schip bijgekomen, de “Sydney Star”, die 137 geworden is; ik telde 92 schepen, doch mogelijk zijn er meer, daar het slecht te tellen is.
Het escorte is aanzienlijk versterkt; vliegtuigen van de carriers gaan meermalen de lucht in; er was ook een landvliegtuig in zicht vanochtend vroeg. Voordat de zon op was, waren er al 2 vliegtuigen van de 1497 carrier opgestegen, en daalden weer te 8 uur v.m. Er werd ook druk over de radiotelefoon gesproken. Des n.m. te 17 uur kregen wij een andere plaats, n.l. 108, dus achteraan in ’t midden van ’t convooi; de “Sydney Star” werd nr. 98, dus voer nu aan bakboord naast ons. Een van de vliegdekschepen heeft Hollandsche vliegtuigen a/boord, dat is zeker de “Maconia” (zie bldz. 1487), want we kunnen nu die vliegdekschepen beter bekijken, daar zij in de 8e kolom varen.