Rathlin Eiland, vrijdag 8 september 1944 08-09-1944
New York - Liverpool
De Empire Heritage
Vrijdag 8 september 1944 Een emotievolle wacht. Ik had in de kaartenkamer net een peiling van de vuren van Tory Eiland en Inishtrahull Eiland in de kaart gezet, toen om ongeveer vijf uur 's ochtends, het was nog donker, de marconist meldde dat er een schip, de nummer 84, getorpedeerd was. Het bestek was toen ongeveer 55° 31’ N., 7° 49’ W. Het gaat waarschijnlijk om de walvisvaarder, Empire Heritage. Even later meldde het escorte via de radiotelefoon dat het rescueship Pinto, dat zeker te hulp was geschoten, ook was getorpedeerd. De Pinto, een klein motorschip, was bij Halifax bij het konvooi gekomen. Het gebeurde allemaal zestien mijl ten noorden van de Ierse kust, waar het water 36 vadem - dat is zo'n 65 meter - diep is.
Het escorte ging op jacht. We hoorden schieten of dieptebommen afgaan. Tijdens de torpedering hadden we een paar zware ontploffingen gehoord, maar in het donker niets meer gezien dan een paar lagen witte lichtjes op het water. Later, tegen acht uur 's ochtends zagen we vier grote fregatten naar buiten varen. Het escorte had contact gehad met een U-boot en een olievlek gemeld op het water. Ook een landvliegtuig, vermoedelijk een Liberator, kwam bij ons. Ook zag ik de korvet K 175 langs varen. Om half tien vanochtend waren er zes vliegtuigen van de carrier tegelijk in de lucht. Deze torpedering, dicht onder de Ierse kust, is een stout staaltje geweest. Een groot verlies, die walvisvaarder. Er waren waarschijnlijk zestig tanks - 2000 ton - aan boord.
MD.: 55° 21’ N., 6° 09’ W., afgelegd 212 mijl in 23 uur, bar. 1008, lucht 10°, water 12°, wind noordwest 6. Het middagbestek werd gemaakt bij Rathlin Eiland. Ik zag de korvetten K 27, K 31 en het fregat K 395.
Ja, dat was wat. Die walvisvaarder voer midden in het konvooi en toch werd hij er zo uit gepikt. Hoeveel mensen zouden hierbij zijn omgekomen?
's Middags voeren we de Ierse Zee in. Er stond een stijve noordnoordwestelijke bries bij een heldere, wolkdrijvende lucht. De Clydeschepen gingen, zoals gewoonlijk linksaf, de Belfastschepen om 15.30 uur rechtsaf en toen bleven er nog twee kolommen over. De rechtse kolom voor het Bristol Kanaal en de linker, waarvan we nu het achterste schip zijn, bestemd voor de Mersey. Om 16.15 uur zag ik ongeveer veertien vliegtuigen langs vliegen. Behalve een paar gewapende trawlers in de verte is er verder niet veel escorte meer te zien.
Oorlogsnieuws De geallieerden zijn al bij het Albertkanaal, dat van Antwerpen naar Maastricht loopt. Nancy is door de Duitsers heroverd. Prins Bernhard is in België. De Belgische regering is terug in eigen land. De Duitse troepen in Griekenland zijn afgesneden. Russen, Amerikanen en Engelsen vechten met maarschalk Tito, de bevelhebber van de Joegoslavische guerilla's, tegen de Duitsers.
Vrijdag 8 Sept. ’44. Een emotievolle wacht: ik had juist in de kaartenkamer een peiling in de kaart gezet van de vuren van Tory Eiland en Inishtrahull Eiland, toen te ± 5 uur v.m. [1] de marconist vertelde dat een schip getorpedeerd was, de 84, (bestek 1498 ongeveer 55° 31’ N., 7° 49’ W.) doch dit is denkelijk de walvischvaarder [2] (die gisteren nr. 94 was geworden), terwijl even later het escort vertelde (alles over de radiotelefoon) dat het “rescue-ship” (reddingsschip; was bij Halifax bij het convooi gekomen, naam “Pinto”, een klein motorschip) die zeker helpen wou, ook getorpedeerd was. Dit gebeurde alles 16 mijl benoorden de Iersche kust, in 36 vadem (± 65 meter) waterdiepte!
Het escorte [3] ging op jacht, we hoorden schieten of dieptebommen (tijdens het torpedeeren hadden we eenige zware ontploffingen gehoord, doch niets gezien in het donker, als eenige lagen witte lichtjes op het water). Later tegen 8 uur zagen wij 4 groote fregatten naar buiten varen; het escorte had al 1499 een olievlek gemeld op het water, en hadden “contact” gehad met een U-boot. Ook een landvliegtuig (vermoedelijk Liberator) was bij ons geweest. Ik zag o.a. de korvet “K 175” langs varen (bl. 1490) .- Te 9.30 waren er 6 vliegtuigen van de carrier tegelijk de lucht in.- Dit torpedeeren, dicht onder de Iersche wal, is een stout staaltje geweest!- Een groot verlies, die walvischvaarder, hij had o.a. 60 tanks aan boord, [4] denkelijk deklading!-
MD.: 55° 21’ N., 6° 09’ W.; afgelegd 212 mijl in 23 uur, bar. 1008, lucht 10°, water 12°; wind NW. 6. (middag bestek was bij Rathlin Eiland); zag o.a. korvetten “K 27”, “K 31” en fregat “K 395”.
Ja, dat was wat; die walvischvaarder voer midden in het convooi, en zóó werd hij er 1500 uit gepikt, hoeveel menschen zouden hierbij omgekomen zijn? (zie bldz. 1547).
Des namiddags voeren wij de Iersche Zee in, er woei een stijve NNWe bries, helder wolkdrijvende lucht. De Clyde-schepen gingen, zooals gewoonlijk linksaf, de Belfast-schepen te 15.30 rechtsaf, en toen bleven er 2 kolommen over: de rechtsche kolom voor het Bristol Kanaal, de linksche kolom (waar wij nu het achterste schip van zijn) voor de Mersey. Zag te 16.15 een 14-tal vliegtuigen langs vliegen. Veel escorte is er niet meer te zien: in de verte een paar gewapende trawlers.
--- Oorlogsnieuws: de gealliëerden zijn al bij het Albert-Kanaal, dat van Antwerpen 1501 naar Maastricht loopt; Nancy door de Duitschers heroverd. Prins Bernhard is in België. De Belgische regeering is terug in België. De Duitsche troepen in Griekenland zijn afgesneden: Russen en Amerikanen en Engelschen vechten met Maarschalk Tito, de bevelhebber der Joegoslaafsche guerilla, tegen de Duitschers. ---
[1] Het was nog donker.
[2] Zie bldz. 1495; naam “Empire Heritage”. En zie ook bldz. 1547. En bldz. 1486, en bl. 1698.
[3] Het escorte telde toen zooals ik later hoorde, 16 schepen.
[4] 2000 Ton deklading!-