Ten westen van The Lizard, maandag 11 december 1944 11-12-1944
Milford Haven - New York
Schnorkels
Maandag 11 december 1944 Vrij harde wind, noordwestelijke deining. Het schip stampt en slingert flink. Heldere, wolkdrijvende lucht met wat regenbuien. We hebben de dubbele bodemtanks vol laten lopen: dat is duizend ton water. En we hebben 3450 ton zandballast. Verder geen lading. Tegen de middag voegden de schepen uit het Engels Kanaal - van Southend, Ramsgate en Falmouth - zich bij het konvooi. Ik telde ik zo’n zeventig schepen. Het zijn op zo’n tien na, allemaal Liberty-schepen. Er is nog een Hollandse boot, de Fort Orange met nummer 132, in het konvooi. En er is 1 MAC-schip, de nummer 74. Vandaag is er bijna voortdurend een vliegboot bij ons.
Middaguur: 50° 25,5’ N., 9° 12,5 ’ W., afgelegd etmaal 188 mijl en daarvóór negen mijl van Milford Haven tot gistermiddag, barometer 989,7 mb., lucht 9°, wind westnoordwest 6, en 160 mijl ten westen van de Lizard. We volgen een zuidwestelijke tot westzuidwestelijke koers in de richting van de Azoren.
Oorlogsnieuws Er is in de Indische Oceaan een grote Engelse vloot aanwezig. Een paar weken terug liet prinses Elisabeth in Engeland het nieuwste slagschip te water.
We hoorden vanochtend, tegen de middag, heel zwak een paar dieptebommen afgaan. In onze konvooivoorschriften las ik het volgende: het is aannemelijk dat de vijand probeert met behulp van een SCHNORKEL de duikbootoorlog in de kustwateren te brengen, zowel in eigen als in vreemde wateren. Dit verklaart waarom we de laatste twee thuisreizen onder de kust zijn aangevallen. Ik hoorde later dat een schnorkel een soort luchtpijp is die opgezet wordt en de duikboot in staat stelt dagen lang onder water te blijven en ook onder water op volle kracht te kunnen lopen.
Dinsdag 12 december 1944 Het weer is helemaal opgeklaard. De wind is afgenomen tot zwak. Het schip stampt en slingert niet meer zo zwaar. Vanmiddag betrekkende lucht, wind draaiend tot zuidwest 3. We werden vanochtend nummer 31. Oorspronkelijk waren we 32 maar de commodore seinde ons of we niet liever kolomleider wilden zijn. De vice-commodore bleek ook kolomleider te zijn geworden met nummer 111 in plaats van 112. Middag: 48° 36’ N., 13° 41’ W., afgelegd 207 mijl in 25 uur, bar. 1018 mb., lucht 11,5°, water 13° C., wind westnoordwest 3.
Maandag 11 dec. ’44. Vrij harde wind, NWe deining, schip stampt en slingert aardig, heldere wolkdrijvende lucht, met enkele regenbuien. Hebben de dubbele bodemtanks op laten loopen, dat is 1000 ton water, en wij hebben 3450 ton zandballast; géén 1585 lading. Tegen de middag voegden zich de schepen uit het Engelsch Kanaal bij het convooi (uit Southend, Ramsgate, Falmouth) en telde ik ± 70 schepen, bijna allemaal Liberty-schepen, slechts ± 10 er van zijn géén Liberty-schepen. Er is nog een Hollandsche boot, nl. de “Fort Orange” (132). Er is 1 MAC-schip. (nr. 74). Er is vandaag bijna voortdurend een vliegboot bij ons.
MD.: 50° 25,5’ N., 9° 12,5 ’ W.; afgelegd etmaal 188 mijl (daarvóór 9 mijl van Milford Haven tot gistermiddag); bar. 989,7 mb., lucht 9°, wind WNW. 6. (MD. was 160 mijl West van de Lizard).- We volgen een ZWe tot WZWe koers, in de richting van de Azoren.
--- Oorlogsnieuws: Een machtige Engelsche vloot is in de Indische Oceaan gevormd; enige weken terug liet Prinses Elisabeth in Engeland het nieuwste slagschip te water. -
Hoorden vanochtend, tegen de middag, heel flauw eenige dieptebommen. Ik las de volgende opmerking in onze convooi-voorschriften: “het is nu klaarblijkelijk, dat de vijand tracht met behulp van “SCHNORKEL” (wat dat is, weet ik niet) [1] de duikbootoorlog in de kustwateren te brengen, zoowel bij zijn eigen, als in vreemde 1586 wateren.” Dit verklaart dat wij de 2 laatste thuisreizen onder de kust aangevallen zijn geworden (bldz. 1571).
Dinsdag 12 Dec. ’44. Het weer is heelemaal opgeklaard, de wind is afgenomen tot zwakke wind; terwijl het schip niet meer zoozwaar stampt en slingert. Vanmiddag betrekkende lucht, wind draaiend tot ZW. 3. Wij werden vanochtend nr. 31; we waren oorspronkelijk 32, doch de commodore seinde ons of wij liever kolomleider waren. De Vice-commodore bleek ook kolomleider geworden te zijn; 111 inplaats van 112. MD.: 48° 36’ N., 13° 41’ W.; afgelegd 207 mijl in 25 uur; bar.: 1018 mb.; lucht 11,5°; water 13° C.; wind WNW. 3.
[1] Hoorde later dat dit een soort luchtpijp was die opgezet werd en de duikboot in staat stelde dagen lang onder water te blijven, en ook onderwater volle kracht te loopen.