Avonmouth, Engeland, zaterdag 27 januari 1945 27-01-1945
New York - Avonmouth
Schip getorpedeerd
Zaterdag 27 januari 1945Gelukkig geen bijzonderheden vannacht. Het was koud vanochtend op de brug: 2° C. boven nul. Om zeven uur vanochtend verlieten we bij Tuskar Rock met in totaal vijf schepen, het konvooi. Richting Bristol Channel. Wat een mooi weer, glashelder zicht met een koude noordoosten wind. Ik ben blij dat we in het Kanaal van Bristol zijn, want gisteravond voelde ik me niet op mijn gemak. Middaguur: 51° 37’ N., 5° 14’ W., bij Milford Haven. Afgelegd 203 mijl in 23 uur. Bar. 1013,6 mb., lucht 0°, wind oostnoordoost 2. Het vriest dus bijna.
Vanmiddag, net na half een, toen we aan tafel zaten, kwam er een radiobericht binnen dat de Noorse boot Sorvard zojuist getorpedeerd was. Die moet zich in de Ierse Zee hebben bevonden bij het hoofdgedeelte van het konvooi dat we die ochtend om zeven uur hadden verlaten. Dus maar gelukkig dat we deze keer niet naar Liverpool gaan, anders waren we ook bij dat gedeelte geweest.
Vanmiddag een dutje gedaan, na de paar laatste nachten slecht geslapen te hebben. En toen om vier uur vanmiddag weer op wacht. We namen bij Scarweather Vuurschip om tien over vier uur afscheid van de voor ons varende tanker Empire Airman, de commodore, die naar Swansea afsloeg. Het escorte, de fregat K 495, die ons tot dan toe had begeleid, keerde weer om. We gingen, nu als commodore, samen met de Frans Hals en twee Amerikaanse Libertyschepen achter ons, verder richting onze bestemming. Direct vermeerderden we vaart en seinden om kwart voor vijf dat ieder onafhankelijk verder kon varen. Om vijf minuten voor zes namen we bij Breaksea Vuurschip, dicht bij Barry Roads, de loods aan boord. Die vertelde dat we naar Avonmouth moesten, net als de Frans Hals. Om kwart voor tien 's avonds lagen we daar gemeerd met de bakboordszijde voor loods W.
Zaterdag 27 Januari 1945. Gelukkig geen bijzonders vannacht! Het was koud vanochtend op de brug: 2° C. boven nul. Te 7 uur v.m. gingen wij, totaal 5 schepen, van ’t convooi af, bij Tuskar Rock, naar het Bristol Channel. Wat een mooi weertje, glashelder zicht, met koude NoordOosten wind. Ik ben blij dat we in het Kanaal van Bristol zijn, want gisteravond voelde ik mij niets op mijn gemak. MD.: 51° 37’ N., 5° 14’ W., (bij Milford Haven), afgelegd 203 mijl in 1614 23 uur; bar. 1013,6 mb.; lucht 0°. Wind ONO. 2. Het vriest dus bijna.
Vanmiddag juist na half één, toen wij aan tafel zaten, kwam er een radiobericht dat de nr. 35 (“Sorvard”, Noorsche boot), juist getorpedeerd was, die moet zich in de Iersche Zee bevonden hebben, bij het hoofdgedeelte van het convooi, dat wij vanochtend 7 uur verlaten hadden. Dus maar gelukkig dat wij niet naar Liverpool gegaan zijn deze keer, anders waren wij ook bij dat gedeelte geweest!
Vanmiddag een dutje gedaan, na de paar laatste nachten dat ik slecht geslapen heb; en toen te 16 uur weer op wacht. Wij namen bij Scarweather Vuurschip te 16.10 uur afscheid van de vóór ons varende tanker “Empire Airman” die de commodore was, en naar Swansea afsloeg; het escorte, de fregat “K 495” die ons begeleid had, ging weer terug; en wij gingen verder, als commodore, met de “Frans Hals” en 2 Amerikaansche Libertyschepen achter ons. Direct vermeerderden wij vaart, en te 16.45 seinden wij dat ze onafhankelijk verder moesten, en namen te 17.55 bij Breaksea-Vuurschip (dicht bij Barry Roads) de loods aan boord, en deze vertelde dat wij naar Avonmouth moesten (evenals de “Frans Hals”), waar wij te 21.45 uur gemeerd lagen, met 1615 bakboordszijde voor loods W.