St. George Kanaal, Ierland, woensdag 27 juni 1945 27-06-1945
Drijvende mijnen
Woensdag 27 juni 1945We waren klaar met ballastladen. Ik ben druk met de administratie bezig geweest en heb twee brieven naar huis en een brief naar Marie geschreven. Mooi weer. Ik hoop dat u al mijn brieven nu snel ontvangt.
Donderdag 28 juni 1945Nog druk bezig met het verzenden van allerlei papieren. Om een uur of elf vanochtend vertrokken we van de kade en waren omstreeks half twee op de rivier. We varen natuurlijk niet meer in konvooi maar nog wel via een vastgestelde route. Onze schoorsteen is in de maatschappijkleuren, geel met zwarte band, geschilderd. Dat had volgens de konvooiofficier nog niet gemogen. 's Avonds om tien minuten voor zes moesten we weer voor anker wegens motorschade. We zaten toen op een diepte van 25 vadem. Er was een zuigerstang van de motor krom getrokken. Vanavond begonnen met het doen van de was.
Vrijdag 29 juni 1945Om tien over zes in de ochtend gingen we weer anker op en vervolgden onze reis, nadat een reservezuigerstang in de machine was gezet. Vanochtend mijn goed verder gewassen, gespoeld en te drogen gehangen. Mijn schoenen gepoetst en laarzen ingevet. Dat is allemaal weer klaar.
Middaguur: 52° 40’ N. 5° 15’ W. Afgelegd 132 mijl vanaf Liverpool. Goed weer, 's middags een toenemende westelijke wind. Om kwart over drie passeerden we twee drijvende mijnen. Dat was in het St. George Kanaal, de zuidelijke ingang van de Ierse Zee. En om tien voor acht vanavond zagen we op 51° 40’ N., 7° 04’ W. ten zuiden van Ierland, een geweldige waterzuil gevolgd door een ontploffing. Er was geen schip in de buurt. We seinden dit draadloos door.
Woensdag 27 Juni ’45. Ballastladen gereed gekomen. Druk met administratie bezig geweest; en brieven naar huis (2 stuks) en 1 brief naar Marie geschreven.- Fraai weder!- Ik hoop dat U al mijn brieven nu vlug mag ontvangen.
Donderdag 28 Juni ’45; Nog druk bezig met allerlei papieren op te zenden; te ± 11 uur v.m. van de kade; te ± 13.30 in de rivier. Natuurlijk niet meer in convooi; echter wel een vastgestelde route. Hebben onze schoorsteen met de maatschappijkleuren (geel met zwarte band) geschilderd, hetwelk volgens convooi-officier nog niet gemogen had. Moesten echter weder des avonds te 17.50 ankeren, wegens motorschade, we waren toen op 25 vdm. water. Een zuigerstang van de motor was krom. Vanavond begonnen met mijn wasch te doen.
Vrijdag 29 Juni ’45. Gingen te 6.10 weer ankerop, en vervolgden de reis, nadat een reserve zuigerstang met zuiger ingezet was, in de plaats van de gebrokene. Vanochtend mijn goed verder gewasschen, gespoeld en te drogen gehangen. En mijn schoenen alles gepoetst, laarzen ingevet, dus dat is alles weer klaar.
MD.: 52° 40’ N. 5° 15’ W., afgelegd 132 mijlen vanaf Liverpool.- Goed weer, des namiddags We wind toenemend.- Te 15.15 passeerden wij 2 drijvende mijnen, in het St. George Kanaal (de zuidelijke ingang van de Iersche Zee, en te 19.50 een geweldige waterzuil met ontploffing; geen schip was aldaar te zien (51° 40’ N., 7° 04’ W.) (bezuiden Ierland); seinden dit draadloos rond.-