Staten Island, New York, vrijdag 6 juli 1945 06-07-1945
Liverpool - New York
Motorpech
Vrijdag 6 juli 1945 Buiige lucht, af en toe regen en soms zon. Middaguur: 40° 41,5’ N. 34° 8,5’ W. Afgelegd 338 mijl in 24½ uur. Bar. 1022,3 mb., lucht 23°, water 20°. Wat administratie gedaan. Ik doe geregeld een middagslaapje. Het is nu tropisch warm en vochtig.
Vanavond stopten we om 21.07 uur de machine, weer wegens motorschade. Ook nu ging het om een warmgelopen zuigerstang. Het was de nummer zes. De vorige keer was het nummer vijf.
Zaterdag 7 juli 1945 Om 9.14 uur vanochtend voeren we weer verder. Maar de nieuw ingezette, en laatste, reservezuigerstang werd ook warm. We sloten hem af en zetten onze reis met vijf stangen voort. De machine draaide dus langzamer.
Vandaag buiig, wat regen en nevelvlagen. Maar ik kon vanmiddag toch zonnebaden op het sloependek. Middaguur: 40° 58’ N., 57° 49’ W. Afgelegd 130 mijl in 24 uur. Bar. 1016,6 mb., lucht en water 22° C., wind westzuidwest 3. Om tien minuten voor tien vanochtend de machine gestopt en om vijf over tien weer langzaam vooruit.
Ik heb door de timmerman mijn haar laten knippen.
Zondag 8 juli 1945 Prachtweer vandaag. Ik heb zowel 's ochtends als 's middags een paar uur gezonnebaad op het sloependek. De zee is heel kalm, vrijwel geen deining, veel zonneschijn. Middag: 40° 40’ N., 62° 39’ W. Afgelegd 220 mijl in 24 uur. Bar. 1021, lucht 21°, water 21,5°, flauw en stil van wind. De machine werd geleidelijk harder gezet maar we moesten van één tot vijf voor half drie toch weer stoppen. Daarna weer langzaam vooruit.
Wat zijn er eigenlijk maar heel weinig dagen met mooi zonnig weer op de Noord-Atlantische Oceaan. Zelfs nu, in de zomer.
Maandag 9 juli 1945 Wat mist, heel laag hangend en daarboven heldere zon. Vanochtend zagen we een gedeeltelijke zonsverduistering. Middag: gisbestek 40° 16’ N., 67° 37’ W., tegen 228 gismijl. Bar. 1022,5, lucht en water 20°, flauw en stil van wind, vlakke zee, geen deining. Het bleef de hele dag erg heiig. Je kon een paar mijl ver zien. Vanavond weer mist.
Ik heb de demagnetiseringskabel weer aangezet want we zijn nu in ondiep water. 's Middags nog een half uurtje gezonnebaad, ik begin al te verbranden, en daarna met alleen mijn zwembroekje aan op mijn kooi liggen afkoelen.
Dinsdag 10 juli 1945 Eerst dreigde het te gaan misten maar op de voormiddagwacht klaarde het op en kon ik een mooi bestek maken van de zon en de planeet Venus. De dampkring is heel vochtig. Ik doe geregeld om de paar dagen wat was, zodat ik geen vuil goed in mijn laden heb. Dat gaat zo ruiken, zeker als het warm weer is.
Middaguur: 40° 6,5’ N., 73° 14,5’ W. Afgelegd 484 mijl in twee dagen. Barometer 1011,3 mb., lucht 23° C., wind zuidzuidwest 2 à 3. We kwamen om vijf over één bij de boeien van het geveegde kanaal aan en namen om vijf over vier bij Ambrose Vuurschip de loods aan boord. Om 17.37 uur gingen we voor anker bij Staten Eiland.
Vrijdag 6 Juli 1945. Buiige lucht, af en toe regen, soms zon. MD.: 40° 41,5’ N. 34° 8,5’ W., afgelegd 338’mijl in 24½ uur; bar. 1022,3 mb., lucht 23°, water 20°. Administratie gedaan. Slaap ’s middags geregeld. Het is nu tropisch warm, en vochtig.
Vanavond te 21.07 uur weer de machine gestopt wegens motorschade (zie ook bl. 1725); weer een zuigerstang warm geloopen, nu was het nr. 6, vorige keer was het nr. 5.
Zaterdag 7 Juli ’45. Te 9.14 v.m. weer vooruit met de machine, doch de nieuw 1729 ingezette reserve-zuigerstang (de laatste!) werd ook warm, sloten deze nu af, en vervolgden nu de reis met 5 stangen; dus draaiden langzaam met de machine.-
Vandaag buiig, eenige regen, nevelvlagen, doch kon vanmiddag zonnebaden op sloependek. MD.: 40° 58’ N., 57° 49’ W., afgelegd 130 mijl in 24 uur, bar. 1016,6 mb.; lucht en water 22° C.; wind WZW. 3. (9.50 weer gestopt; 10.05 langzaam vooruit).
Heb door de timmerman mijn haar laten knippen.-
Zondag 8 Juli ’45. Prachtweertje vandaag: heb vanochtend en des n.m. een paar uren gezonnebaad op het sloependek. De zee is zeer kalm, vrijwel geen deining, veel zonneschijn. MD.: 40° 40’ N., 62° 39’ W., afgelegd 220 mijl in 24 uur; bar. 1021, lucht 21°, water 21,5°; flauw en stil van wind. De machine werd geleidelijk harder gezet, doch moesten van 13.00 tot 14.25 weer stoppen voor de motor, daarna weer langzaam vooruit.
Wat zijn er eigenlijk maar zeer weinig dagen met mooi zonnig weer, op de 1730 Noord-Atlantische Oceaan, zelfs in de zomer, zooals nu.
Maandag 9 Juli ’45. Eenige mist, zeer laag hangend, daarboven heldere zon. Vanochtend een gedeeltelijke zonsverduistering.- MD. gis: 40° 16’ N., 67° 37’ W., tegen 228 gismijlen; bar. 1022,5, lucht en water 20°; flauw & stil van wind, vlakke zee, geen deining. Het bleef de geheele dag zeer heiig, je zag een paar mijl weg; vanavond weer mist.
Hebben de Degaussing weer bijgezet, want zijn nu op ondiep water. Des n.m. nog een half uurtje gezonnebaad, begin al te verbranden, daarna alleen met zwembroekje aan op mijn kooi liggen afkoelen.
Dinsdag 10 Juli ’45. Aanvankelijk dreigde het met mist, doch op de voormiddagwacht klaarde het op, en had ik een mooi bestek van de zon, en de planeet Venus. De dampkring is zéér vochtig. Ik doe geregeld om de paar dagen wat wasch.[1]
MD.: 40° 6,5’ N., 73° 14,5’ W., afgelegd 484 mijlen in 2 etmalen; barometer 1011,3 mb., lucht 1731 23° C., wind ZZW. 2 à 3. Waren te 13.05 bij de boeien van het “geveegde kanaal”, en namen te 16.05 bij Ambrose vuurschip den loods aan boord; te 17.37 ten anker bij Staten Eiland.
[1] Ik houd er niet van vuil goed in de laden te hebben, dat gaat zoo ruiken, vooral als het warm weer is. Daarom wasch ik liever af en toe.