Azoren, zondag 15 februari 1942 15-02-1942
Freetown - Liverpool
Gevaarlijk gebied
Zondag 15 februari 1942 Vandaag zijn alleen nog de zeven schepen van het oceaanescorte bij ons gebleven. Singapore is gevallen. Churchill hield vanavond een redevoering waarin hij de toestand zeer ernstig noemde maar toch de eindoverwinning voorspelde.
Dinsdag 17 februari 1942 Vanochtend bij dag worden bleken er acht escorteschepen te zijn, er was nog een zwaar bewapende jager bijgekomen. Het is een prachtweertje, het lijkt wel geen oorlog. Af en toe gaat de tankber uit het konvooi om olie te leveren aan een van de oorlogsschepen. De Palembangse olievelden zijn in handen van de Japanners maar evenals in Balik Papan is ook hier eerst alles door de Hollanders verwoest: ter waarde van vijftig miljoen pond, dat is 380 miljoen gulden. Het varen wordt overal nog veel gevaarlijker door de Japanse successen.
Donderdag 19 februari 1942 Er staat een hoge westnoordwestelijke deining, zodat het schip zwaar slingert. Af en toe is het ruw weer met overkomende stortzeeën. Vanochtend om 10 uur is het konvooi gesplitst, wij vormden met vier andere schepen het snellere gedeelte en gingen met 11-mijlsvaart verder onder geleide van twee jagers terwijl de rest achterbleef. We vormden drie kolommen, de commodore in het midden; wij rechtsbuiten voorop en een Belg achter ons. Nu, des te korter zijn wij in het gevaarlijke gebied.
Ik schiet al aardig op met mijn postzegels. Kon u ze maar eens even zien!
Zaterdag 21 februari 1942 Wij naderen nu de Azoren. Er staat een hoge noordwestelijke deining met stijve westelijke bries, zodat we ontzettend liggen te slingeren en te stampen; het zou een slecht iets zijn om in de reddingsboten te moeten als we getorpedeerd zouden worden. Er is wel extra blikgroenten, blikvlees en blikmelk in de boten gedaan.
Hoe moet alles na de oorlog ooit nog eens terechtkomen nadat alles verwoest en verbruikt is over de gehele wereld? Men kan wel mooie theorieën opstellen dat we na de oorlog een betere wereld moeten krijgen maar er zal eerst nog een lange harde tijd aanbreken.
Bij Bali levert men nu een grote zee- en luchtslag, de Japanners hebben daar weer heel wat oorlogs- en transportschepen verloren. De aanval op Java wordt elk ogenblik verwacht.
Zondag 22 februari 1942 Vandaag is een triestige dag met veel motregen. Nu was dit voor ons goed want des te kleiner is de kans dat duikboten je zien. In vredestijd houd je juist van mooi zonnig weer. Maar nu kunnen we best wat regen of mist gebruiken, hier benoorden de Azoren. Vanochtend werd er vanaf de hoofd-escorteboot een bootsman begraven in zee. Alle schepen hadden de natievlag halfstok waaien.
Vanmiddag kwam de escortekruiser ons vragen wat de maximum snelheid is, omdat we nu tussen 40 en 50 graden noorderbreedte het gevaarlijkste gedeelte van de reis krijgen, wat duikboten betreft. Nu maar weer gekleed te bed, zwemvest klaar.
Zondag 15 Februari 1942. Vandaag zijn alleen nog de 7 schepen van het oceaan-escorte bij ons gebleven.- Singapore is gevallen!- Churchill hield vanavond een redevoering waarin hij de toestand zeer ernstig noemde, doch toch de eindoverwinning voorspelde.-
Dinsdag 17 Februari 1942. Vanochtend bij dag worden bleken er 8 escorte-schepen te zijn, er was nog een sterk bewapende jager bijgekomen.- Het is prachtweertje, het lijkt wel geen oorlog.- Af en toe gaat de tankboot uit het convooi om olie te leveren aan een van de oorlogschepen.- De Palembangsche olievelden zijn in handen van de Japanners, doch evenals in Balik Papan (zie bldz. 230) is ook hier eerst alles door de Hollanders verwoest, ter waarde van 50 millioen pond (± 380 millioen gulden)!- Het 240 varen wordt nu ook overal veel gevaarlijker nog door de Japansche successen. We zullen maar hopen dat wij er goed afkomen! Zouden wij elkander nog ooit terugzien, Moeder, wat duurt toch alles lang!-
Donderdag 19 Februari 1942. Er staat nu een hooge WNWe deining zoodat het schip zwaar slingert. Af en toe is het ruw weer, overkomende stortzeeën.- Vanochtend te 10u is het convooi gesplitst, wij vormden met 4 andere schepen het z.g. snellere gedeelte en gingen met 11-mijls vaart verder onder geleide van 2 jagers, terwijl de rest achterbleef; wij vormden 3 kolommen: 11 en 12, 21 (de commodore) in het midden; wij als 31 rechts buiten voorop, en 32 een Belg, achter ons. Nu, des te korter zijn wij in het gevaarlijke gebied.-
Ik schiet al aardig op met mijn postzegels!- Kon U ze maar eens even zien!-
Zaterdag 21 Febr. ’42. Wij naderen nu de Azoren. Er staat een hooge NWe deining, 241 met stijve We bries, zoodat wij ontzettend liggen te slingeren en te stampen, het zou nu een slecht iets zijn om in de reddingbooten te moeten, ingeval wij getorpedeerd zouden worden. Er is wel extra blikgroenten, blikvleesch en blikmelk in de booten gedaan. Verder hebben wij in elke boot een spuit om zoutwater van achteren in de darmen te spuiten, om de dorst te lesschen, want dorst moet iets verschrikkelijks zijn. (zie bl. 213).
Hoe moet alles na de oorlog ooit nog eens terechtkomen, nadat alles verwoest en verbruikt is over de geheele wereld? Men kan wel mooie theoriën opstellen dat we na de oorlog een betere wereld moeten krijgen, doch er zal eerst nog een lange harde tijd aanbreken.
Bij Bali levert men nu een groote zee- en luchtslag, de Japanners hebben daar weer heel wat oorlogs- en transportschepen verloren.- De aanval op Java wordt elk oogenblik verwacht.-
242 Zondag 22 Febr. 1942. Vandaag is een triestige dag, met veel motregen. Dit was nu echter voor ons zeer goed, want des te minder is de kans dat duikbooten je zien. In vredestijd hou je juist van mooi zonnig weer. Maar nu kunnen wij best wat regen of mist gebruiken hier benoorden de Azoren, waar veel schepen reeds getorpedeerd zijn.- Vanochtend werd er vanaf de hoofd-escorte boot een bootsman begraven in zee, die daar op overgenomen was vanaf de “Egyptian”, een boot uit het langzame gedeelte van het convooi, dat wij de 19e verlaten hebben.- Vanmiddag kwam de escorte-kruiser ons vragen wat de maximum snelheid was, omdat wij nu tusschen 40° en 50° Nbr. het gevaarlijkste gedeelte der reis krijgen, wat duikbooten betreft. Tijdens de begrafenis vanochtend hadden alle schepen de natievlag halfstok waaien.-
Dus nu maar weer gekleed te bed, zwemvest klaar.-