Midden op de Noord-Atlantische Oceaan, vrijdag 10 april 1942 10-04-1942
Liverpool - New York
In beide havens een thuis
Vrijdag 10 april 1942 Vandaag weer veel regen en wind. Onze overtocht is tot nu toe zonder bijzonderheden verlopen – afkloppen maar! Hoe minder we meemaken hoe beter. We hebben in Liverpool drie dubbele Marlin-mitrailleurs gekregen, die 120 kogels achter elkaar kunnen afvuren: aan weerszijden van de brug boven de schuilhokjes een en ook op de achterkant van het sloependek stuurboord. Aan bakboordkant een Holman-projector. Achteruit een semiautomatisch 4-duimskanon, en verder staat er nog achter het midden van de brug een mitrailleursnest. Er zijn twee speciale soldaten aan boord die hun eigen Lewis-gun mee hebben. De wachten bij de machinegeweren zijn vandaag afgelopen omdat we buiten het bereik van de Focke-Wulf Condor bommenwerpers zijn. De wacht bij het grote antiduikbootkanon gaat echter gewoon door.
De radio vertelde dat de Engelsen een vliegdekschip verloren hebben, de Hermes van 1924, met veertig vliegtuigen. Trincomalee en Colombo zijn door de Japanners gebombardeerd; wie had dit toen ooit kunnen denken! Een Amerikaanse onderzeeër heeft op een tocht drie Japanse kruisers en een hulpkruiser tot zinken gebracht.
Hoe zou u het nu maken, moe? Er is sprake van dat de Duitsers misschien de familie van ons, die voor Engeland varen, kwaad zullen doen. Daar is dat geboefte best toe in staat. Komt de maandbrief nog? Men zegt dat er niet meer dan 90 gulden per maand uitbetaald mag worden.
We zijn hier met nog andere Hollandse schepen in dit konvooi, een KNSM-boot en de Koenjit, een gewezen Deense boot die in Nederlands Oost-Indië gepikt is en nu onder Hollandse vlag vaart met Deense bemanning. Deze reizen naar New York zijn heel wat korter dan naar Indië of Australië en ik heb nu aan beide eindhavens een tehuis.
Ik heb al een lijstje klaar van wat ik in New York allemaal zal kopen voor Spalding, ze zijn daar zo vreselijk aardig voor mij. Deze New-York vaart is overigens wel gezond. Ik eet en slaap tenminste best.
Vrijdag 10 April 1942. Vandaag weer veel regen en wind gehad met weinig zonneschijn; de wind verandert dagelijks; soms is hij Zuid, en een dag later weer NO.- Onze overtocht is tot nog toe zonder bijzonderheden verloopen, afkloppen maar! Des te minder wij meemaken, des te beter. De wachten bij de machinegeweren (wij hebben in Liverpool deze keer 3 dubbele Marlin-mitrailleurs gekregen, elke 270 afzonderlijke mitrailleur kan 120 kogels achter elkaar afvuren op 1 band; er zijn ook dubbele schilden voor gekomen in plaats v. 3 enkele; wij hebben hier aan weerszijden van de brug boven de schuilhokjes 1 dubbele Marlin; op achterkant sloependek s.b. 1 dubbele Marlin, op achterkant sloependek b.b. 1 Holman-projector; achteruit 1 semi-automatisch 4 duims-kanon; verder staat er nog achter het midden v.d. brug een mitrailleur-nest met enkel schild, want vroeger waren er 4 enkele mitrailleurs; verder zijn er nog 2 speciale soldaten aan boord die hun eigen Lewis-gun mee hebben) zijn vandaag afgeloopen daar wij bewesten 300 Wl. dus buiten het bereik van de Focke Wulf-Condor-bommenwerpers, zijn. De wacht bij het groote anti-duikbootkanon gaat echter gewoon door.
De radio vertelde dat de Engelschen een vliegdekschip verloren hebben, de “Hermes” van 1924, met 40 vliegtuigen; waarschijnlijk is dit hetzelfde vaartuig dat wij 31 Augustus 1941 bij onze aankomst te Trincomalee op Ceylon hebben gezien met de “Salland”(zie bldz. 138).
271 Trincomalee en Colombo zijn al door de Japanners gebombardeerd; wie had dit toen ooit kunnen denken! Een Amerikaansche onderzeeër heeft op een kruistocht 3 Japansche kruisers en 1 hulpkruiser tot zinken gebracht.-
Hoe zou U het nu maken, Moe? Er is sprake dat de Duitschers misschien de familie van ons, die voor Engeland varen, kwaad zullen doen. Daar is dat geboefte best toe in staat.-
Wij zijn hier met nog 3 andere Hollandsche schepen in dit convooi, een K.N.S.M. boot en dan de “Koenjit”, een gewezen Deensche boot die in Ned. Oost-Indië gepikt is en nu onder Hollandsche vlag vaart met Deensche bemanning [1].- Ìk loop hier 12u-4u, ’s nachts en ’s middags, met de 4e Rijke, bij mij.-
Ik ben erg benieuwd naar Sjoerd en Hilda, wat zullen die op kijken! En wat zullen we veel te praten hebben!- Jammer dat zij geen brieven meer met Holland kunnen 272 wisselen! Deze reizen naar New York zijn anders heel wat korter dan naar Indië of Australië, en ik heb nu aan beide eindhavens een tehuis!-
Wat zal ik blij zijn als ik weer in Holland bij U ben! Als U maar niet te veel honger en koude behoeft te lijden. Komt de maandbrief nog? Men zegt dat er niet meer dan 90 gulden per maand uitbetaald mag worden.-
Ik heb al een lijstje klaar wat ik te New York allemaal zal koopen voor Spalding, ze zijn daar zoo vreeselijk aardig voor mij.- Deze New-York vaart is anders wel gezond, wel koud, doch gezonder dan de tropen. Ik eet en slaap tenminste best.-
[1] En de groote boot “Stad Vlaardingen”, die wij in September 1940 bij Methil met de “Eemland” bij ons hadden, en die toen aldaar door een Duitsch vliegtuig getorpedeerd is (zie bldz. 27); het schip is dus echter behouden gebleven.-