Noord-Atlantische Oceaan, dinsdag 9 juni 1942 09-06-1942
Liverpool - Boston
U-boot op 30 mijl
Dinsdag 9 juni 1942 Vandaag goed radionieuws: er zijn weer 450 Engelse vliegtuigen boven de Ruhr geweest. De BBC - Engelse radio uitzendmaatschappij - richtte een waarschuwing tot het Franse volk om de kuststrook te ontruimen met het oog op de toename van Engelse commandoraids op het vasteland. De Duitsers schijnen de bevolking echter verboden te hebben dit gebied te verlaten, ze willen de burgerbevolking zeker weer als schild gebruiken.
Vanavond zijn wij plotseling op order van de senior officer escort, die de baas is van het konvooi van koers veranderd en veel noordelijker gaan sturen. De SO escort is de commandant van de destroyer - torpedojager - Viscount. We hoorden dat het konvooi dat 400 mijl vóór ons is, geschaduwd werd door twee duikboten. De CJC US Fleet - commander in chief United States Fleet, opperbevelhebber van de Amerikaanse vloot - dacht dat wij ook geschaduwd werden maar de Viscount had hier geen bevestiging van. ’s Avonds kwam het bericht dat het andere konvooi nog in trouble, moeilijkheden, was en dat er een U-boot 30 mijl ten zuiden van ons was maar die leek ons niet te zien.
Vanmiddag plotseling alarm na rapport van een CAM-schip over de nadering van een vliegtuig: lange stoot op de fluit en de vlag Z op. Maar gelukkig volgde al gauw het vlaggensein AI. Een seiner van de commodore vertelde dat er steeds Engelse slagschepen langs de konvooiroutes kruisen: tegen raiders.
Dinsdag 9 Juni 1942. Vandaag weer goed radionieuws: er zijn weer ± 450 Engelsche vliegtuigen boven de Roer geweest. De B.B.C. (= Engelsche radio uitzend-maatschappij) richtte een waarschuwing tot het Fransche volk om de kuststrook te ontruimen m.h.o. op het veelvuldiger worden van de Engelsche commando-raids op 397 het vasteland. De Duitschers schijnen echter de bevolking verboden te hebben dit gebied te verlaten, zij willen de burgerbevolking zeker weer als schild gebruiken.
Vanavond zijn wij plotseling op order “senior officer escort” die de baas is van het convooi (vgl. bldz. 390) koers veranderd en veel Noordelijker gaan sturen.- De “S.O. escort” is de commandant van de destroyer (= torpedojager) “Viscount”.- Wij hoorden, dat het convooi “ON 100” dat 400 mijl vóór ons was (wij zijn “ON 101”) geschaduwd werd door 2 duikbooten [1]; de “C.J.C. US Fleet”(= commander in chief United States Fleet = opperbevelhebber van de Amerikaanse vloot) dacht dat wij ook geschaduwd werden, doch de “Viscount” had geen bevestiging hiervan, en hoorde ook niets in zijn HF/DF. (bl. 385). ’s Avonds kwam bericht (alles via “Viscount” zie 398 bl. 389) dat het convooi “ON 100” nog “in trouble” was, en dat er een U-boot 30 mijl bezuiden ons was, doch ons niet scheen te zien, en om de zuid koerste; en dat vele groote convooien ons om de Noord passeerden.- (“in trouble” = in moeilijkheden).- [2]
Vanmiddag plotseling na rapport van een CAM schip over nadering van een vliegtuig alarm: lange stoot op fluit, en vlag “Z” op, doch gelukkig volgde gauw het vlaggesein “AI” (bldz. 389).-
De “Chief Yeoman” (b. 378) vertelde, dat er steeds Engelsche slagschepen bij de convooiroutes langs kruisen, tegen raiders.-