Cape Cod, VS, woensdag 26 augustus 1942 26-08-1942
Liverpool - New York
Met volle kracht
Woensdag 26 augustus 1942 De barometer rijst nog steeds heel langzaam. Gisteravond om 21.00 uur is de Dempo op eigen gelegenheid verder gegaan met de sleepboot. Er zijn nu dus dertig schepen over waarmee we naar Cape Cod gaan.
Op de hondenwacht werden recht vooruit twee heldere snowflakes afgestoken maar verder gebeurde er gelukkig niets. Ook zagen we in het noordwesten, ver van ons verwijderd, een paar maal zoeklichtstralen. Om twee uur vanochtend veranderden we de koers, zoals gisteravond al met vlaggenseinen was gemeld, van 220 naar 260 graden. Dit gebeurde bij Cape Sable en daarna gingen we de Golf van Maine in. Omstreeks vier uur vanochtend passeerden we een vissersboot die, met lichten op, tussen het konvooi was geraakt.
Af en toe is er een Catalina of ander vliegtuig bij ons als luchtescorte. We hebben nog steeds twee jagers (de Witch en een gewezen Amerikaan met vier schoorsteentjes) en drie korvetten bij ons. Even na het middaguur werd er een U-boot gemeld op ongeveer 55 mijl ten westnoordwesten van ons, koersend om de noordnoordoost. dus gelukkig van onze koerslijn af.
Oorlogsnieuws Toestand bij Stalingrad is zeer kritiek. Hertog van Kent verongelukt (prins George (39), omgekomen bij vliegtuigongeluk in Schotland). Japanse vloot die de Solomon Eilanden wilde heroveren is onderschept en afgeslagen.
Donderdag 27 augustus 1942 Vanochtend vroeg op de hondenwacht meteen een stersbestek genomen. Daaruit bleek dat we veel te zuidelijk en vooruit waren gezet, zeker door de getijstromen die na volle maan het sterkst zijn. En dan nog het fraaie weer met vlakke zee en zwak windje van achteren. Dus meteen de kapitein gewaarschuwd. We hebben de koers twintig graden naar stuurboord veranderd met behulp van de gekleurde lichtseinen en we hebben meteen een paar klappen vaart geminderd. Om 2.23 uur zagen we het vuur van Cape Cod. De peiling klopte precies met het stersbestek dat ik met mijn eigen oude trouwe kweekschoolsextant geschoten had en met hulp van de nieuwe tafels had uitgerekend (vier sterren genomen: Enif, Rasalhague, Capella en de Poolster.). Om 9 uur gingen we voor anker voor de ingang van het Cape Cod Kanaal samen met het hele konvooi. Alleen de Ganymedes was vanochtend vroeg naar Boston gegaan, tegelijk met het escorte dat daar brandstof gaat laden. We wachten hier omdat er een hele rij tankboten uit het kanaal komt. We zagen er een bij die speciale paalmasten met hele lange laadbomen had, waaraan hij grote netten buitenboord kon hangen; waarschijnlijk als bescherming tegen torpedo’s of mijnen.
Ik heb door matroos-kanonnier Smit mijn haar laten knippen, dat doet hij goed.
Oorlogsnieuws De Russen doen een offensief bij Moskou. De zeeslag bij de Solomon-Eilanden verloopt heel slecht voor de Japanners.
Wat is het prachtig helder weer vandaag, met het zonnetje erbij. Om 14.10 uur kregen we een loods aan boord en gingen om 14.19 uur anker op. Een leuke vaart door het Cape Cod Kanaal, op een zomerdag. Onder die vier bruggen door met veel mensen aan de kant terwijl de lange rij schepen het kanaal passeerde. We waren het negende schip dat uit het kanaal ging maar we gingen volle kracht draaien, 81 schroefomwentelingen, en liepen toen met ruim 13 mijl alle schepen voorbij.
Woensdag 26 Augustus 1942. Vandaag een prachtige dag wat het weer betreft, 558 heldere licht bewolkte lucht, glashelder zicht. Het is wel kouder geworden met die NNWe wind. De barometer is nog steeds zeer langzaam rijzende.- Gisteravond 9 uur is de “Dempo” op eigen gelegenheid verder gegaan, met de sleepboot bij zich, er zijn nu dus 30 schepen over, waarmee wij naar Cape Cod gaan.-
Op de hondewacht zagen wij recht vooruit 2 heldere “snowflakes” afsteken, doch er gebeurde verder niets gelukkig. Ook zagen wij in het Noord Westen eenige malen ver verwijderde zoeklichtstralen. Te 2 uur v.m. veranderden wij, zooals gisteravond al met vlaggeseinen gemeld was, de koers van 220° in 260°, dit was bij Cape Sable, dus toen gingen wij de Golf van Maine in. Omstreeks 4 uur v.m. passeerden wij dichtbij een visschersboot die met lichten op tusschen het convooi door raakte. Op de H.W. was een totale maansverduistering, die ± 4½ uren duurde, [1] het was 559 natuurlijk volle maan, doch het werd aardig donker, je kon de kim niet meer zien.
Nadat de schaduw der aarde van links naar rechts over de maan was getrokken, werd het weer helder, de kim werd weer duidelijk zichtbaar, en ik nam een stersbestek, natuurlijk met de nieuwe tafels! (bldz. 508). Middagbestek: 42° 34’ N., 67° 01’ W., afgelegd 190 mijl, doch wij draaien nu veel langzamer om met daglicht bij Cape Cod te zijn, omdat wij dan 1 rij moeten vormen.- MD.: barometer 1026,0 mb., lucht 18°, water 12° C., dus veel verschil weer.- Af en toe is er een Catalina of ander vliegtuig bij ons als lucht-escorte. Wij hebben nog steeds 2 jagers (de “Witch” en een gewezen Amerikaan met 4 schoorsteentjes) en 3 korvetten bij ons. (hetzelfde escorte dat wij 22 Augustus gekregen hadden, bldz. 547).
Even na de middag meldde men een U-boot ongeveer 55 mijl WNW. van ons, 560 koersende om de NNO., dus gelukkig van onze koerslijn af. Direct liet de Commodore de vlaggeseinen “WF” (= Enemy submarines are known to be in the vicinity”, d.w.z.: “het is bekend dat er vijandelijke onderzeebooten in de nabijheid zijn”) en “SL” (= “Make as little smoke as possible” d.w.z.: maak zoo weinig mogelijk rook”) opzetten.
(ZIE TEKENINGEN VLAGGEN bl. 560/FB)
--- Oorlogsnieuws: Toestand bij Stalingrad is zeer kritiek. Hertog van Kent verongelukt. Japansche vloot die de Solomon Eilanden wou heroveren, is onderschept en afgeslagen (bl. 515). ---
Donderdag 27 Augustus 1942. Vanochtend vroeg op de hondewacht dadelijk een stersbestek genomen, waaruit bleek dat wij veel te zuidelijk en te voorlijk waren gezet, zeker door de getijstroomen, die na volle maan het sterkst zijn natuurlijk, en het fraaie weer met vlakke zee, en zwak windje van achteren. Dus meteen de kapitein 561 gewaarschuwd, en de “signalman” van de wacht (er is altijd een seiner bij ons op de brug op wacht, van de Commodore) weggestuurd om de Commodore te waarschuwen, en toen zijn wij 20° naar stuurboord koers veranderd, met de gekleurde lichtseinen, en meteen een paar klappen vaart geminderd; de “light-repeating ships” (zie bl. 499) herhaalden dit sein, en toen wij het licht weer uitdeden en 1 stoot op de fluit gaven, veranderden wij koers 20° naar stuurboord, dus nieuwe koers 280°:
(ZIE TEKENING LICHTSIGNAAL op bladzijde 561/FB)
Om 2.23 uur kwam het vuur van Cape Cod door, en die peiling klopte precies met het stersbestek, dat ik met mijn eigen oude trouwe kweekschool-sectant geschoten had, en met de nieuwe tafels uitgerekend. (4 sterren genomen: Enif; L Ophiuchi = Rasalhague; Capella, en de Poolster.).-
Wij kwamen te 9 uur v.m. ten anker voor de ingang van het Cape Cod Kanaal, tegelijk met het geheele convooi dat eerder 562 ontbonden was; alleen de “Ganymedes” was naar Boston gegaan vanochtend vroeg, tegelijk met het escorte dat daar brandstof gaat laden. Wij wachten hier, daar er een geheele rij tankbooten uit het kanaal komen; wij zagen er één bij, die speciale paalmasten met heel lange laadboomen had, waaraan hij groote netten buitenboord kon hangen, waarschijnlijk als bescherming tegen torpedos of mijnen als hij b.v. ten anker ligt. [2] - Ik heb door matroos-kanonnier Smit mijn haar laten knippen, dat doet hij goed.-
--- Oorlogsnieuws: De Russen doen een offensief bij Moskou. De zeeslag bij de Solomon-Eilanden verloopt zeer slecht voor de Japanners. ---
Wat is het prachtig helder weer vandaag, met het zonnetje erbij! Te 14.10 uur kregen wij een loods aan boord en gingen te 14.19 uur anker op; een leuke vaart door het 563 Cape Cod Kanaal, zomerdags, onder die 4 bruggen door, veel menschen aan de kant terwijl de lange rij schepen het kanaal passeerde. Wij waren het 9e schip dat uit het kanaal ging, doch we gingen volle kracht draaien, 81 omwentelingen van de schroef, en lieoen toen ruim 13 mijl, en alle schepen voorbij.-
[1] Gisteravond laat was hij al begonnen, totale duur: 4½ uur.
[2] Ik hoorde later in New York dat 1 schip 6 torpedo’s, en een ander 2 torpedo’s, in zijn netten vond; ze worden ook gebruikt als het schip vaart, en in convooi.- Zie bl. 1663.-