Midden op de Noord-Atlantische oceaan, maandag 31 januari 1944 31-01-1944
Liverpool - New York
Liberty-schepen
Maandag 31 januari 1944 Vandaag is de zesde verjaardag van prinses Beatrix. We hebben de Nederlandse vlag op. De Delfland ook. De eerste maand van dit nieuwe jaar is alweer voorbij. Zal dit jaar ons vaderland eindelijk de vrijheid brengen?
Vanochtend ben ik binnenshuis bezig geweest met het netjes in orde maken van mijn antenneleiding en de aarde van mijn radiotoestel. De barometer daalde op de hondenwacht tot zes uur ’s ochtends heel snel, bleef daarna constant en steeg ’s middags langzaam. We hadden de afgelopen nacht voor de eerste keer helemaal geen lichten branden maar na 3.00 uur begon het te regenen en gingen er veel lichtjes aan. De wind werd zuid 6 maar na twaalf uur ’s middags kwam er storm uit het zuidwesten. De zon was vaak zichtbaar maar de kim was heel heiig. Middaguur: 50° 39’ N., 29° 01’ W. De gis was: 50° 10’ N., 29° 22’ W. Afgelegd etmaal: 170 mijl in 25 uur. Bar. 992,2 mb., lucht 14°, zeewater 9° C., wind zuid 6 à 7. Er liepen ’s middags grote stukken water, het schip stampte en stootte hevig in de hoge zuidwestelijke deining.
Vanmiddag werden we nummer 82. De voor ons varende Amerikaan die nummer 82 had, werd nu nummer 83 en later zelfs 84 omdat hij met dit slechte weer namelijk niet goed kon meekomen. Hij zat ons de hele achtermiddagwacht steeds dwars. Toen de vaart nog 9½ mijl was, zette hij een vlaggesein op dat hij het tempo niet kon bijhouden en hij liet zich toen helemaal afzakken. We gingen hem voor maar toen de vaart acht mijl werd, ging hij weer naast ons varen hoewel hij toen al tot nummer 83 gemaakt was. Er lagen ’s middags nog een paar Liberty-schepen dwars achter het konvooi. Kennelijk gestopt. Er zullen wel wat schepen achterblijven. Gelukkig dat we altijd zo goed mee kunnen komen met de konvooien. Meestal varen die 9½ mijl terwijl we 12½ tot 13 mijl kunnen lopen. En vanavond om vijf uur uur voer ineens de Amerikaanse Libertyboot nummer 61, met twee rode lichten op als teken van onmanoeuvreerbaarheid, dwars door het konvooi en ook op ons toe.
We zullen nu om middernacht van 31 januari op 1 februari ongeveer in het midden van de oceaan zijn, 840 mijl van Ierland en 840 mijl van Newfoundland verwijderd. Geen prettige reis met dit stormweer. Het schip gaat zo te keer: het lijkt af en toe zo onder je weg te zakken en komt dan met een zware klap met het voorschip op de zee terecht. Dat zijn de zogenaamde paaltjes, die het schip een tijd laten trillen en doorzwiepen.
De MAC-boot, het vliegdekschip, had vandaag helemaal geen vliegtuig aan dek staan. We sturen ongeveer westzuidwestelijke koersen. Het konvooi schiet slecht op maar dit is dan ook de slechtste tijd van het jaar op de Noord-Atlantische Oceaan. Er kwam vanmiddag veel water over, zelfs stortzeeën.
Oorlogsnieuws Berlijn is voor de derde achtereenvolgende nacht zwaar gebombardeerd. In drie nachten vijfduizend ton bommen. Dit was vanaf november 1943 de veertiende zware aanval. Vanaf november zijn er al 21.000 ton bommen gegooid. Er gingen 33 toestellen verloren. Gisteren overdag zijn Brunswijk en Hannover gebombardeerd. Daar gingen twintig bommenwerpers en vier jagers verloren. De Duitsers verloren 91 jagers: 46 aan de bommenwerpers en 45 aan de jagers. Vandaag overdag de derde achtereenvolgende zware Amerikaanse aanval, nu op het Pas de Calais. Ja, dat luchtoffensief is geweldig. De Amerikanen voeren een grote aanval uit op de Marshall Eilanden. De Russen zijn in het noorden al dicht bij de grens van Estland. Ook op Noord-Italië zijn zware luchtaanvallen gedaan. De Duitsers voeren nu al twee weken lang tegenaanvallen uit in de Oekraïne. Deze tweede week leverde hen wat terreinwinst op. Prinses Juliana heeft op 28 januari in San Francisco een Libertyschip van stapel laten lopen dat de naam Jan Pieterszoon Coen kreeg. De beroemde scheepsbouwer Kaiser was ook aanwezig.
De barometer steeg van vanmiddag twee tot vanavond tien uur en daalde daarna. ’s Avonds hevige paaltjes. Om middernacht: bar. 997,6 mb. Vandaag eindigde de wacht bij het luchtafweergeschut. Hoewel we wegens het slechte weer en de donkere nachten niet veel luchtafweerwacht hadden laten lopen.
Maandag 31 Januari 1944. Vandaag is de 6e verjaardag van Prinses Beatrix, wij hebben de Nederlandsche vlag op; de “Delfland” ook. Alweer de eerste maand van dit nieuwe jaar voorbij; zal dit ons vaderland eindelijk de vrijheid brengen?-
Vanochtend 1272 ben ik bezig geweest binnenshuis mijn antenne-leiding en aarde van mijn radiotoestel netjes in orde te maken.- De barometer daalde op de hondewacht zeer snel, tot 6 uur v.m., daarna constant; des n.m. langzaam rijzend. We hadden de afgeloopen nacht voor de eerste keer in het geheel geen lichten branden, doch na 3 uur v.m. werd ’t regen, en gingen vele lichtjes aan.- De wind werd Zuid 6, doch na 12 uur MD. storm uit het ZW. Zon veelal zichtbaar, doch kim zeer heiig.- MD.: 50° 39’ N., 29° 01’ W. [1] (de gis was : 50° 10’ N., 29° 22’ W.). Etmaal: 170 mijl (in 25 uren); bar. 992,2 mb.; lucht 14°, zeewater 9° C.; wind Zuid 6 à 7. Er liepen des n.m. groote stukken water, het schip stampte en stootte zeer erg in de hooge ZWe deining.-
1273 Vanmiddag werden wij nummer 82, terwijl de vóór ons varende Amerikaan die nr. 82 was [2], nu nr. 83 en later zelfs 84 werd; hij kon met dit slechte weer namelijk niet goed meekomen. Er lagen des n.m. nog eenige Liberty-schepen dwars achter het convooi, klaarblijkelijk gestopt, er zullen wel wat schepen achterblijven.- Gelukkig dat wij altijd zoo goed mee kunnen komen met de convooien; die zijn meest 9½ mijl, terwijl wij 12½ à 13 mijl kunnen loopen.- En vanavond 17 uur ging ineens de nr. 61 (een Amerikaansche Liberty boot) met 2 roode lichten op (onmanoeuvreerbaar) dwars door het convooi, en ook op ons toe.-
Wij zullen nu te MN. van 31 Jan. op 1 Febr. ongeveer in ’t midden van de Oceaan zijn, nl. 840 mijl van Ierland en 840 mijl van 1274 Newfoundland verwijderd. Geen prettige reis met dit stormweer, terwijl het schip zoo te keer gaat: het lijkt af en toe zóó onder je weg te zakken en komt dan met een zware plof op de zee terecht met het voorschip; dat zijn de zg. “paaltjes”, die het schip een tijd doen trillen en doorzwiepen.-
De M.A.C.-boot [3] (vliegdekschip) had vandaag geheel géén vliegtuig aan dek staan.- We sturen ongeveer WZWe koersen. Het convooi schiet slecht op, doch dit is dan ook de slechtste tijd van het jaar op de Noord-Atlantische Oceaan. Er kwam veel water over, zelfs stortzeeën, vanmiddag.-
--- Oorlogsnieuws: Berlijn voor de 3e achtereenvolgende nacht zwaar gebombardeerd (in 3 nachten 5000 ton bommen); dit was de 14e zware aanval, vanaf November 1943 1275 (al 21.000 ton bommen gegooid). 33 toestellen des nachts verloren.- Gisteren overdag zijn Brunswijk en Hannover gebombardeerd: 20 bommenwerpers en 4 jagers verloren; de Duitschers verloren 91 jagers, nl. 46 aan de bommenwerpers en 45 aan de jagers.- Vandaag overdag de 3e achtereenvolgende zware Amerikaansche aanval, nu op het Pas de Calais.- Ja, dat luchtoffensief is geweldig!- De Amerikanen doen een groote aanval op de Marshall Eilanden.- De Russen zijn in het Noorden al dicht bij de grens van Estland.- Ook op Noord-Italië zijn zware luchtaanvallen gedaan.- De Duitschers doen nu al 2 weken lang tegenaanvallen in de Oekraïne, deze twede week gaf hun eenige terreinwinst.- Prinses Juliana heeft 28 Januari te San Francisco een 1276 Liberty-schip van stapel doen loopen, dat de naam “Jan Pieterszoon Coen” kreeg; de beroemde scheepsbouwer Kaiser was ook tegenwoordig. ---
De barometer steeg van 14 uur-22 uur, daarna dalend. ’s Avonds hevige “paaltjes”. Te 24 uur MN. bar.: 997,6 mb.- Eindigde vandaag de wacht bij de luchtafweer, ofschoon wij wegens slecht weer en donkere nachten niet veel luchtafweerwacht hadden laten loopen.-
[1] Uit een bestek van zon en maan, te 15.39 uur.-
[2] Hij zat ons de geheele achtermiddagwacht steeds dwars: toen de vaart nog 9½ mijl was zette hij een vlaggesein op dat hij het niet bij kon houden; hij liet zich toen heelemaal afzakken en wij gingen hem voor; doch toen het 8-mijls vaart was ging hij weer naast ons varen ofschoon hij toen al nr. 83 gemaakt was!-
[3] (Merchant Aircraft Carrier) Zie bldz. 1263.